Het OGSM model staat voor Objective, Goals, Strategies en Measures. De OGSMmethodiek is een volledig en gestructureerd businessplan op Ć©Ć©n A4 en geeft de samenhang aan tussen de doelstelling en de manieren waarop een organisatie die kan realiseren. Naast de toepassing voor een businessplan kan het ook worden gebruikt voor andere plannen zoals een afdelingsplan, jaarplan, projectplan et cetera. Het OGSM-model dwingt je om echte keuzes te maken en daardoor meer kans op succes te genereren. Dit maakt het een krachtig middel om voortgang te boeken en succes te bewaken, zo staat in het Handboek Managementmodellen.
Tevens is OGSM een ideaal middel om organisatiedoelen en ondernemingsstrategieƫn te delen met alle medewerkers. Het raamwerk staat hieronder weergegeven en kan worden toegepast op de gehele organisatie, een afdeling, een team en zelfs op persoonlijke doelen.
Achtergrond OGSM model
Het OGSM model werd eind jaren vijftig in Japan ontwikkeld. Het is een raamwerk voor businessplanning dat organisaties in staat stelt om hun langetermijnvisie en strategie te vertalen in doelstellingen, activiteiten en meetpunten op de korte en middellange termijn. De OGSM methodiek helpt organisaties bij het monitoren van de voortgang richting doelstellingen en bij het behouden van de focus gedurende de tijd. Marc van Eck en Ellen van Zanten beschreven de OGSM-methodiek duidelijk in het boek Businessplan op 1 A4.
Uitleg van de methodiek
OGSM staat voor Objective, Goals, Strategies en Measures. De Objective en Goals gaan over wat je wilt bereiken. De Strategies en Measures geven aan hoe je daar gaat komen. Op deze manier verbind je doelstellingen op de lange termijn aan wat je vandaag en morgen gaat doen.
Objective
OGSM begint met een krachtige formulering van het kwalitatieve doel of de ambitie van een organisatie. De Objective geeft aan waar je aan het einde van een bepaalde periode (bijvoorbeeld Ć©Ć©n of drie jaar) wilt staan. De keuze voor de Objective geeft richting aan het gehele plan. Het is belangrijk dat hier keuzes worden gemaakt. Omdat de doelstelling kwalitatief is, bevat die geen getallen. Een goede Objective moet voldoen aan de volgende criteria:
- Hij moet ambitieus zijn, maar wel haalbaar.
- Hij moet intellectueel kloppen en het hart raken.
- Hij moet intuĆÆtief zijn en na te vertellen in eigen woorden.
- Het behalen van de Objective moet leiden tot volledige tevredenheid.
- Alle belangrijke elementen moeten aanwezig zijn.
- Er mogen geen elementen in staan zonder welke ook tevredenheid ontstaat.
- Hij moet richtinggevend zijn.
Goals
De Objective wordt vertaald naar kwantitatieve doelen: de Goals in het OGSM Model. Op basis hiervan weet je aan het eind van de overeengekomen tijdsperiode of de vooraf opgestelde Objective daadwerkelijk is behaald. Hiernaast wil je dat alle betrokkenen dezelfde interpretatie hebben van de Objective. Goals zijn de kwantitatieve vertaling van alle belangrijke elementen van de Objective.
Als de Objective het punt op de horizon is, zijn de Goals de coƶrdinaten van het punt. Daarbij formuleer je Goals voor zowel het āDoel-gedeelteā als het āDoen-gedeelteā van de Objective. In essentie meet je alle elementen uit de Objective in een Goal, en meet je in de Goals niets dat niet in de Objective staat. Ten slotte moeten de Goals SMART zijn: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Resultaatgericht en Tijdsgebonden.
Strategies
De Strategies beschrijven de concrete wegen die je kiest om de Objective te gaan behalen. Deze strategieĆ«n moeten niet verward worden met de generieke strategie die de ontwikkeling van een organisatie beschrijft. Het gaat hier over de inzet en verdeling van medewerkers, tijd en geld, die moeten leiden tot het behalen van de Objective (en Goals) van het OGSM Model. Ook bij Strategies geldt dat scherp kiezen zinvol is. Hoe minder Strategies, hoe beter (het advies is maximaal vijf). Om de gekozen Strategies te toetsen, worden ze langs de vijf Sāen gelegd: Specific, Selective, Sustainable, Synchronized en Sufficient.
Measures
De Measures bestaan uit een dashboard en acties. In het dashboard meet je of alle Strategies op koers liggen en dus bijdragen aan het behalen van de Objective. In de acties vertaal je de aanpak naar concrete stappen, inclusief wie verantwoordelijk is voor de uitvoering van de stappen en wanneer deze gereed zijn.
Praktijkvoorbeeld OGSM model
Als voorbeeld nemen we een eigen persoonlijke doelstelling. De OGSM-methodiek kan behalve op organisatie- of divisieniveau ook op individueel niveau worden gebruikt. In de volgden figuur staat een voorbeeld weergegeven van een persoonlijk OGSM.
Zelf aan de slag met OGSM
Een correct en duidelijk proces is belangrijk voor een goed OGSM Model. Het gaat erom dat iedereen zich realiseert dat DIT (Draagvlak, Inhoud en Techniek) succes brengt. āDraagvlakā betekent dat degenen die het plan gaan uitvoeren ook daadwerkelijk achter het plan staan. āInhoudā wil zeggen dat het plan inhoudelijk goed moet passen binnen het grotere geheel van bijvoorbeeld de organisatie. āTechniekā houdt in dat het plan moet kloppen volgens de OGSM-methodiek, met de juiste elementen op de juiste plaats.
De voorbereiding van het OGSM model
Een goed OGSM-model heeft een goede voorbereiding nodig. Een juiste positionering en scherpe businessanalyse dragen bij aan het succes. Een authentieke, onderscheidende en relevante positionering geeft richting aan wat je doet als organisatie. Een gedegen en gedragen businessanalyse vormt de basis voor een goed businessplan, omdat een businessplan inspeelt op de kansen en bedreigingen die een organisatie tegenkomt.
Integreren in bedrijfscultuur
De OGSM-methodiek werkt alleen als je deze ook echt integreert in de bedrijfscultuur. Het opstellen en maken van de OGSM vormt alleen het begin van het proces. Zorg voor draagvlak binnen de organisatie, zodat het OGSM model binnen de organisatie wordt gehanteerd als middel voor strategische planning en de juiste zaken op de juiste manier op de juiste plaats staan.