‘In de zorg gaat het in de eerste en laatste plaats om competitie op kwaliteit. We moeten elkaar opjutten om het steeds beter te doen.’ Dat stelt Gita Gallé, bestuursvoorzitter van het Deventer Ziekenhuis.
‘Het is ziekenhuiseigen’, zegt ze over de motivatie om het steeds beter te willen doen. ‘Mensen in de zorg zijn gepassioneerd om goede zorg te verlenen. Dat is een gegeven. Daarnaast ervaar ik het ook als iets dat hoort bij deze streek, Salland. Men kent hier niet voor niets naoberschap: wij doen het voor en met elkaar. Er is een intrinsieke motivatie om zo goed mogelijk te helpen.’
KLM
Wat vervolgens kwaliteit van zorg is, daar kan Gallé een boom over opzetten. ‘Toen ik bij KLM werkte, was er een programma dat KICK heette: het stond voor KLM is continu kwaliteit. Iedereen in de KLM-organisatie was doordrongen van het KICK–gedachtengoed. Kwaliteit is niet van vandaag of morgen. Je werkt er iedere dag opnieuw aan. Het moet cultuur worden.’
In de dienstverlening is er volgens haar nog een andere definitie van kwaliteit belangrijk: kwaliteit is voldoen aan de verwachtingen van de klant. ‘In de zorg bepaalt de patiënt mede of de “dienst” goed geleverd is. Als zorgverlener moeten we kijken welke dienstverlening past bij welke klant. Daarbij komt dat in de zorg de patiënt vaak een klant is tegen wil en dank. Hij zit in een afhankelijke positie. Dat is een andere klant dan een klant van bijvoorbeeld KLM.’
Lijstjes
Als het om kwaliteit gaat, ben je bij het Deventer Ziekenhuis aan het goede adres. Volgens Wegwijs.nl mag het ziekenhuis zich gemiddeld het beste ziekenhuis van Nederland noemen. Op de bekende lijstjes van het AD, Elsevier, Independer maar ook op Zorgkaart Nederland scoort het ziekenhuis hoog. En dat laatste geldt dan vooral voor de patiëntenwaardering. Zo gaven patiënten via Zorgkaart Nederland het ziekenhuis in 2013 en 2014 hiervoor een 8,5.