De helft van alle werknemers in de VS wisselde ooit van baan om maar van hun baas af te zijn. Wat kun je doen als je niet met je manager kunt opschieten?
Micromanagen. Niet luisteren. Conflicten uit de weg gaan. Intimideren. Schofferen. Met de eer strijken. Het is een kleine bloemlezing uit de dingen die slechte bazen zoal doen. Wat overigens niet wil zeggen dat alle bazen waarmee werknemers niet door één deur kunnen ook slecht zijn, weet onderzoeker, managementcoach en psychoanalyticus Manfred F.R. Kets de Vries (Insead). Feit is: het managen van je relatie met de baas is onderdeel van je baan. Doe je dat goed, dan is dat een sterke indicator van je effectiviteit. Kets de Vries geeft een stappenplan voor hoe je een disfunctionele relatie met de baas verbetert.
Probeer het met empathie
Probeer begrip op te brengen voor de druk waaronder je manager staat. Onderzoek waaróm hij zich zo gedraagt. Als je empathie opbrengt voor je baas, is de kans groot dat het andersom ook gebeurt. Oefen er doelbewust mee, in informele settings (lunch, samen onderweg naar klant enzovoort).
Check welke rol je er zelf in speelt
Doe aan introspectie. Kijk zo objectief mogelijk naar kritiek die je hebt gekregen van je baas. Waar moet je verbeteren? Welke aspecten van je gedrag irriteren hem of haar? Het kan dat je je baas (onbewust) relateert aan een autoriteitsfiguur uit je eigen leven waarmee je onopgeloste issues hebt. Neem afstand en probeer je oude zeer te onderscheiden van je huidige reacties op je baas. Vraag ook collega’s om verbeteradvies. Als dit allemaal niet werkt: praat met de baas zelf, maar steek het positief in. Niet ‘wat doe ik verkeerd?’ maar ‘wat kan ik doen om je je doelen te helpen bereiken’?
Geef je baas de kans te veranderen
Weet je zeker dat niet jij het probleem bent maar je baas? Stel de baas dan voor om er wat aan te doen, liefst als uitbreiding op een discussie die je toch al voert. Lukt dat niet, maak dan een afspraak voor een gesprek. Kondig aan dat het een moeilijk gesprek wordt en kies een privésetting waaraan je baas zich moeilijk kan onttrekken.
Kom in opstand
Een formele klacht indienen bij HR is het laatste redmiddel. Essentieel: verzamel bewijsmateriaal, zie collega’s achter je te krijgen: hoe meer mensen klagen, hoe minder het senior management er de ogen voor kan sluiten.
Bron: Harvard Business Review, december 2016
Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive