Wil je aan het werk met generatieve ai, maar weet je (nog) niet hoe? In dit artikel lees je drie tips en vijf argumenten die jou, je organisatie en je managementteam kunnen helpen om een vliegende start te maken met generatieve ai.
Tip 1: Organiseer een ai-challenge
Dit is dezelfde tip die ik geef aan individuen die met ai willen beginnen: doe een ai-challenge. Spreek bijvoorbeeld met je team af dat jullie veertien dagen lang zo veel mogelijk met ai proberen te werken en dat jullie je beste voorbeelden daarna aan elkaar presenteren. Dat is een leuke manier om je hele team mee te nemen in ai. In het boek AI-pionier geef ik je extra handvatten voor hoe je zo’n AI-challenge kunt beginnen.
Tip 2: Laat deze afdelingen als eerste beginnen met ai
Welke afdeling kun je het best als eerste laten beginnen met generatieve ai? Die waar het enthousiasme het grootst is. In principe leent vrijwel elke afdeling zich voor de inzet van ai, maar het succes hangt af van de bereidheid van de teamleden om ai in hun werk te integreren.
Bij veel organisaties begint de marketing- of communicatieafdeling het eerst met het gebruiken van generatieve ai. Dat is logisch, want zij produceren veel content. En vaak werken bij de marketingafdeling mensen die graag experimenteren met nieuwe technologieën. Maar heb je enthousiaste medewerkers bij it of bij de juridische of de financiële afdeling? Begin dan gerust daar.
Tip 3: Overtuig je mt met deze vijf argumenten
Wil jouw managementteam nog steeds niet beginnen met ai, ondanks al jouw goede ideeën? Hier zijn enkele sterke argumenten om ze toch te overtuigen:
- Toptalent eist het gebruik van ai. Als je eenmaal de meerwaarde van ai hebt ervaren, kun je niet meer terug. Toekomstige en huidige medewerkers die innovatie en vooruitgang waarderen, zullen elders gaan kijken als ai geen deel uitmaakt van de werkomgeving.
- Het wordt al gebruikt zonder dat jij het weet. Veel werknemers gebruiken ai al zonder toestemming van het management, in een enquête betrof dit zelfs 43% van de werknemers. Dit benadrukt de noodzaak van een duidelijk beleid en training over verantwoord gebruik van ai.
- Het versterkt onze strategische visie. Je kunt ai-initiatieven ook direct koppelen aan organisatorische doelstellingen zoals klanttevredenheid, werknemerstevredenheid en digitalisering, waardoor ze resoneren met wat het management belangrijk vindt.
- Het bespaart kosten. Bijvoorbeeld doordat jullie minder personeel of freelancers hoeven in te huren. Voor dit argument zijn de meeste managementteams wel gevoelig.
- Je kunt nu nog een voorsprong pakken. Veel managementteams zien inmiddels wel in dat hun organisatie uiteindelijk met generatieve ai zal gaan werken. Benadruk dat het veel voordelen biedt om te beginnen voordat het noodzakelijk is, omdat de organisatie dan op eigen tempo kan leren en experimenteren. Zo bouw je niet alleen kennis en ervaring op, maar ook een voorsprong op andere organisaties.
Beluister de podcast: AI-pionier met Max van den Broek
Bron: AI-pionier
Door: Max van den Broek