āGoedemorgen, ik heb een afspraak met de CEO.ā De receptioniste kijkt op. āEn wie bent u?ā Ik slik. āJolein Hallegraeff, stagiaire bij De Transformatie Groep.ā Ze kijkt me argwanend aan. I donāt blame her: wat doet een millennial meisje nou weer bij de grote baas?
Die millennials hebben dus zeker wel iets te zoeken in de directiekamer, blijkt uit mijn onderzoek. Ik ben in gesprek gegaan met zowel de leiders van vandaag (generatie X/CEOās, geboren tussen 1960 – 1980) en de leiders van de toekomst (millennials, geboren tussen 1980 – 2000). Het blijkt dat beide generaties veel van elkaar kunnen leren, Maar ze moeten wel luisteren: āBlijf constant met elkaar in gesprek, vraag waarom, en stel je mening uit. In andere woorden: combineer beide krachtenā aldus Erik-Jan Mares, CEO van Zeeman.āVerslaafd aan spannende, innovatieve ideeĆ«nā
Millennials zijn de werkvloer aan het veroveren. Nooit eerder werden er zoveel boeken en artikelen gepubliceerd over een generatie. Deze kunnen enorm positief zijn – zoals een artikel van Forbes door Ashley Stahl: āWe (millennials) hebben de aantallen, de middelen, en een passie voor succes. We zijn experts in technologie en verslaafd aan spannende, innovatieve ideeĆ«nā. Maar er verschijnen ook genoeg kritische berichten: āMillennials denken en praten veel, maar voeren weinig uit. Het ligt aan dat ego. Dat is gigantisch. Het zit ze enorm in de wegā (Japie Stoppelenburg, schrijver van het boek āYouāre a legend and everyone else sucksā). Deze minder positieve geluiden komen geregeld van generatie X. Geen wonder, blijkt uit literatuur, want deze twee groepen hebben een totaal andere visie op het (werk-) leven. Mijn doel was om te onderzoeken waar precies de behoeftes, verschillen en overeenkomsten liggen, en er zo achter te komen hoe het leiderschap van de toekomst deze generatiekloof kan overbruggen.Samen van de hoge duikplank
āDe wereld van nu verandert sneller dan ooitā is een zin die ik veel gehoord heb tijdens mijn onderzoek. Deze uitspraak kwam vaak van generatie X en was niet altijd met een opgewekte ondertoon. Die snel veranderende wereld vraagt om een wendbare en innovatieve organisatie. De top van de organisatie erkent dit, maar vindt het ook vaak spannend – dit betekent namelijk experimenteren met nieuwe ideeĆ«n, wat veel risicoās met zich meebrengt. Innovatie, snelheid, experimenteren, verandering⦠van deze termen gaan de harten van millennials juist sneller kloppen. Ze staan te trappelen om deze noodzakelijke veranderingen met beide handen aan te pakken. Met hun toekomstgerichte blik zijn ze uitermate geschikt om uiteindelijk het leiderschap van de toekomst over te nemen. Daarom is het van belang dat er een dialoog ontstaat tussen beide generaties, en hier is een vernieuwende vorm van leiderschap voor nodig. Met behulp van vragenlijsten, wetenschappelijke artikelen en diepte interviews met CEOās en millennials ben ik het onderwerp āleiderschap van de toekomstā ingedoken, om vervolgens met een aantal verrassende bevindingen weer boven te komen.Transacties zijn uit, transformatie is in
In totaal heb ik 61 millennials en generatie X-ers benaderd, en gevraagd naar hun specifieke voorkeur voor een leiderschapsstijl. Gedurende het literatuuronderzoek kwamen er twee leiderschapsstijlen heel duidelijk naar voren:- Transactioneel leiderschap: een leider die medewerkers beloont of straft, afhankelijk van zijn of haar prestaties;
- Transformationeel leiderschap: een leider die mensen weet te inspireren door zijn/haar visie, open staat voor feedback en persoonlijke aandacht belangrijk vindt.
Digitale denkers aan het werk








