Met gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen op de werkplek, kunnen organisaties profiteren van verschillende voordelen die niet alleen de individuen ten goede komen, maar de hele organisatie. In dit artikel geef ik vijf redenen waarom inclusiviteit en diversiteit in organisaties leiden tot een betere werksfeer, meer effectiviteit en een innovatievere werkomgeving.
Onderwerp van gesprek
Diversiteit is al jaren een onderwerp van gesprek in organisaties. Met een inclusief werving- en selectiebeleid en discussies over al dan niet quota’s proberen veel bedrijven meer diversiteit in hun organisaties te krijgen. Én terecht want gendergelijkheid loont.
Buiten dat gendergelijkheid een kwestie is van rechtvaardigheid en eigenlijk een no-brainer zou moeten zijn, is het ook een krachtig middel om te komen tot succesvollere organisaties.
In mijn werk als Interim Directeur en Executive coach ervaar ik dat organisaties en teams die gendergelijkheid hoog op de agenda zetten daar ook succesvol in zijn. Er is meer variëteit in ideeën en zienswijzen en dat leidt tot beter output, meer werkplezier en sterkere teams.
Meer diversiteit, meer talent aan tafel
Door de talenten van iedereen te gebruiken, en niet overwegend van de mannelijke helft van de loonlijst, heb je als organisatie veel meer talenten tot je beschikking. Het is een van de meest tastbare voordelen van gendergelijkheid in organisaties.
Door iedereen gelijke kansen te bieden, kunnen organisaties profiteren van ieders unieke vaardigheden en ervaringen. Zo is er toegang tot een breder scala aan talenten en verschillende perspectieven op het werk en klanten. Er is meer creativiteit wat leidt tot een hoger probleemoplossend vermogen binnen teams en in de gehele organisatie.
Met diverse teams effectievere besluitvorming
Uit onderzoek blijkt dat teams die bestaan uit zowel vrouwen als mannen betere beslissingen nemen en meer doordachte oplossingen vinden. Dit komt doordat een inclusief team de verschillende perspectieven worden geïntegreerd in de besluitvorming. Je krijgt simpelweg een meer veelzijdige blik op zaken en zo loop je als organisaties minder risico dat je iets mist. Naast deze evenwichtigere besluitvorming heeft dit een positief effect op zowel innovatie met meer doordachte strategieën en je kunt effectiever inspelen op de behoeften van diverse stakeholders. Want let wel: stakeholders zijn zelden een homogene groep. Je hebt een breder perspectief nodig om iedereen te kunnen bedienen en tevreden te houden.
Gendergelijkheid leidt tot een betere werksfeer en meer productiviteit
In een inclusieve werkomgeving benader je iemand als individu en collega en niet zozeer als vrouw of man. Met het wegvallen van de traditionele genderrollen is er meer oog voor wat iemand als persoon kan bijdragen. Medewerkers voelen zich gewaardeerd en gerespecteerd om wie ze zijn en wat ze kunnen, niet om tot welke gender-categorie zij behoren. Deze erkenning leidt tot een hogere mate van betrokkenheid, tevredenheid en motivatie onder medewerkers. We weten allemaal dat tevreden en gewaardeerde medewerkers productiever zijn. Maak werkplezier een prioriteit en creëer een werkomgeving waarin iedereen wil en kan werken, ongeacht tot welk gender je behoort.
De inclusieve werkomgeving leidt tot diverse en sterke teams die door effectieve samenwerking uitzonderlijke prestaties kunnen leveren.
Diversiteit als positieve boost bij innoveren
Organisaties met een divers werknemer bestand, profiteren van een grote diversiteit aan ideeën, perspectieven en oplossingen. Dit is essentieel voor het maken van nieuwe producten en diensten die aansluiten bij de behoeften van een diverse klantenkring. Diversiteit leidt tot een toename van talent en innovatie in je organisatie. Deze innovatieve kracht kan organisaties een belangrijk concurrentievoordeel bieden en hen helpen om te overleven in een dynamische en competitieve markt. Gendergelijkheid in organisaties is dus een strategische investering in succes.
Een inclusieve reputatie is een betere reputatie
De reputatie van je organisatie kan je maken of breken. Organisaties die zich actief inzetten voor gendergelijkheid worden vaak gezien als vooruitstrevend en ethisch verantwoord. Dit draagt bij aan een positieve reputatie en merkimago. Klanten waarderen dit en laten dit zien door hun loyaliteit. En niet alleen klanten zien dit. Je bent ook aantrekkelijker voor potentiële werknemers wat in deze krappe arbeidsmarkt belangrijk is. Als laatste versterkt het de relatie met stakeholders zoals investeerders en andere belanghebbenden. Als inclusieve organisatie positioneer je je als maatschappelijk verantwoord ondernemer en lever je een waardevolle bijdrage aan een rechtvaardiger samenleving.
Met gendergelijkheid creëren we een cultuur van inclusiviteit met respect en gelijke kansen voor iedereen. Hierdoor waarderen we elkaar om wie we zijn en beoordelen we elkaar niet meer naar een traditioneel beeld van een bepaald gender. We verhogen onze gezamenlijke creativiteit en innovatieve vermogen. Het is niet alleen de juiste keuze ethisch gezien, maar ook een cruciale stap naar een meer veerkrachtige, innovatieve en succesvolle toekomst voor organisaties wereldwijd. Laten we samen streven naar een wereld waar gendergelijkheid niet alleen een ideaal is, maar een realiteit die goed is voor ons allemaal.
Door: Marjolijn Feringa
Marjolijn Feringa is interim-directeur en executive coach. Ze leidt veranderingen gericht op het verbeteren van resultaat, organisatiestructuur en manier van werken. Dit voorjaar verschijnt haar boek Voorelkaarkrijgkunde – Zó pak je veranderingen energiek aan.