ESG is een trend die niet meer weg te denken valt uit het bedrijfsleven anno 2024. Van banken en verzekeraars tot beursgenoteerde organisaties, zo ongeveer het hele Europese bedrijfsleven wordt geraakt door de strenge vereisten op het gebied van duurzaamheidsrapportering. Daniel Herf, recruitment specialist banking & financial services bij Robert Walters, vertelt over alle uitdagingen en kansen die bij ESG komen kijken.
Financiële sector voelt de druk
‘De urgentie om aan de slag te gaan met duurzaamheid en transparant te rapporteren over milieu-impact, wordt door alle professionals die wij spreken binnen de financiële sector gevoeld,’ vertelt Herf. Hoe ver organisaties zijn in de implementatie van ESG-maatregelen verschilt echter. Waar grote banken en verzekeraars al vanaf boekjaar 2024 ESG-rapportages moeten aanleveren die in lijn zijn met de nieuwe Europese rapportagestandaarden (CSRD), zijn organisaties die pas later aan de vereisten hoeven te voldoen, nog lang niet zover. Wat alle marktpartijen gemeen hebben, is het gevoel van onzekerheid dat rondom het thema ESG hangt. ‘Zelfs de grote spelers vragen zich af hoe ESG vormgegeven moet worden en door wie; iedereen is zoekende,’ merkt Herf. ‘Het enige dat we zeker weten is dat ESG een steeds belangrijker onderdeel wordt van de bedrijfsvoering. Niet alleen van het portfolio van de finance professional, maar binnen de organisatie als geheel.’
ESG als onderdeel van de bedrijfsstrategie
Volgens Herf is ESG een manier om je als bedrijf positief te onderscheiden van concurrenten. Maar hoe onderscheidt men acties die daadwerkelijk een positieve impact maken van greenwashing? Veel bedrijven planten bijvoorbeeld bomen om hun co2-uitstoot te compenseren. Maar hoe zinvol is dit, als de lokale ondernemers die hiervoor ingeschakeld worden gebruikmaken van ontbossing om hun businessmodel in stand te houden? ‘Dit zijn het soort overwegingen waar organisaties nu mee bezig zijn,’ vertelt Herf. ’Maken zij gebruik van dergelijke initiatieven om zich positief te profileren bij stakeholders, of vanuit de intrinsieke motivatie om de wereld van morgen te verbeteren?’
‘De kans is groot dat we in de toekomst een verschil gaan zien tussen organisaties die focussen op ESG vanuit overtuiging, als onderdeel van hun purpose en strategie enerzijds, en bedrijven die dit doen ‘omdat het moet’ anderzijds. Het is immers een behoorlijke opgave om het DNA van een organisatie te veranderen.’
ESG beleggen binnen de organisatie
Een ander vraagstuk waar veel organisaties mee worstelen, is waar en hoe ze ESG beleggen binnen de organisatie. ‘Vooralsnog is ESG in brede zin, en CSRD-naleving specifiek, bij kleinere organisaties onderdeel van het takenpakket van finance, legal of risk & compliance,’ vertelt Herf. ‘Deze afdelingen werken vaak nauw met elkaar samen om nieuwe wetgeving te interpreteren en vervolgens te implementeren binnen bestaande processen. Bij grote organisaties zien we dat er hele toegewijde, interdisciplinaire ESG teams worden opgebouwd.’
Intrinsieke motivatie is key
Of je nu groot bent of klein, om ESG professionals aan je te binden zul je als werkgever te maken krijgen met flinke concurrentie. Daarom adviseert Herf om niet te veel te focussen op ervaring, maar vooral op affiniteit met duurzaamheid. ‘Aangezien dit een nieuw vakgebied is, zijn er nog maar weinig echte ESG specialisten te vinden. Het is daarom beter en gemakkelijker om te zoeken naar professionals met veel intrinsieke motivatie om zich dit vakgebied eigen te maken, denk hierbij bijvoorbeeld aan iemand die Climate Studies of Environmental Sciences heeft gestudeerd. Zo bouw je een team op dat zich samen ontwikkelt en de organisatie verder brengt op ESG-gebied.’
Hoe maak je van de last een lust?
Kortom: financiële marktpartijen staan voor een grote uitdaging. Om ESG om te zetten tot een concurrentievoordeel, moeten zij de ’last’ van toenemende ESG-regelgeving weten om te zetten tot een ’lust’. Ze moeten hun duurzame beloftes aan de wereld weten te verenigen met de belofte van financiële groei aan aandeelhouders, investeerders en werknemers. Alleen zo bereiken ze het uiteindelijke doel: een gezonde, eerlijke en bovenal duurzame toekomst waarin organisaties hun bestaansrecht verdienen en hun verantwoordelijkheid nemen.
Bron: Robert Walters