Dit spel telt 40 emotiekaarten. Op elke kaart is een gezicht getekend dat de emotie weergeeft en op de achterkant van de kaart staat een omschrijving van de emotie en wordt er een plus- en een minpunt van de emotie beschreven.
Maar daar laat de auteur het niet bij. In een uitstekende handleiding, geeft hij eerst een heldere uiteenzetting over het onderwerp ‘emoties’ en beschrijft hij vervolgens 27 werkvormen die je met deze set kaarten kan toepassen.
Ik ben nog niet eerder een dergelijke handleiding bij een spel tegengekomen. Dat siert de auteur dat hij zich er bepaald niet met een Jantje van Leiden heeft afgemaakt.
Zo schrijft Hulsbergen dat hij ervan overtuigd raakte van de relatie tussen doelen, rollen en emoties. De handleiding is niet alleen sterk inhoudelijk opgezet maar ook aantrekkelijk gemaakt door kleur en foto’s. De auteur beschrijft de ontwikkeling van wetenschappelijk onderzoek naar emoties door de eeuwen heen. We krijgen als lezer het overzicht dat er drie vooraanstaande visies op emoties zijn:
1. De Basisemotietheorie met Paul Ekman als bekend boegbeeld. 2. De attributietheorie van Nico Frijda en 3. De constructivistische theorie van Liasa Feldman Barrett.
We krijgen ook het inzicht dat er positieve en negatieve emoties zijn, wat we natuurlijk wel wisten maar Hulsbergen geeft ook aan dat we met negatieve emoties ook moeten leren omgaan. Dat is andere koek.
Ik heb de handleiding met veel interesse gelezen. Het bracht me zowel ideeën als inzichten.
Dan iets over de set speelkaarten. De kaarten zijn onderverdeeld in vier categorieën kleuren: rood zijn de emoties met reflexen; bruin zijn de emoties waarbij mentale modellen centraal staan; oranje zijn de emoties waarbij strategische keuzes een rol spelen en onze houding naar anderen aan de orde is. Tot slot turkoois: deze kleur, zo stelt Hulsbergen, is misschien wel het moeilijkst te omschrijven maar heeft te maken met wat ons drijft, om doelen in lijn te brengen met onze visies en waarden.
De centrale boodschap van de kaarten is: emoties helpen ons. Dat lijkt me een goed uitgangspunt, emoties moeten we niet negeren.
De set kaarten ondersteunt 27 verschillende werkvormen. Wat heel prettig is dat de auteur eerst een kort overzicht geeft van elke werkvorm. Als lezer kun je dan direct je eerste selectie maken en je begeven naar de uitgebreidere toelichting van dat spel waar je interesse ligt.
Een werkvorm die mij aansprak en ik zeker zal gebruiken in trainingen of in coaching is ‘Spel 9’ dat als onderwerp ‘Personal branding’ heeft. Het gaat hier over het opstellen van een helder profiel. Wat mag men van jou verwachten? Zet je zelf neer in tekst en plaats er een goede foto bij. Wat is nu jouw personal brand? Wat dit te maken heeft met emoties? Een goed profiel stelt de auteur, is apart, betrouwbaar en congruent, maar de emoties die hierbij horen zijn voor iedereen verschillend.
Kort en goed: Emotiekaarten is een set kaarten die veel mogelijkheden biedt, gaat over een actueel onderwerp en heeft een zeer uitgebreide handleiding.
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boomschreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema’s.
Bron: Managementboek.nl