Laten we een experiment doen! Als ik hond zeg, wat voor soort hond zie je dan voor je? Hoe groot of klein is hij? Wat voor oren en staart heeft het dier? Stel deze vraag nu aan tien verschillende mensen. De kans is extreem klein dat ze allemaal dezelfde hond in gedachten hebben. Mensen associƫren een begrip met hun eigen ervaring en emotie. Misschien denken ze aan die lieve hond van oma of komt dat blafferige beest van de buren bij hen op. Die persoonlijke ervaring en emotie bepalen hun beeld.
We schakelen over naar een vergaderruimte. Een manager spreekt daar een tiental medewerkers toe. āDe kogel is door de kerk! Wij gaan de informatie uit de verschillende EPD-systemen samenvoegen en de patiĆ«ntgerichte werkprocessen uniformeren en optimaliseren met lean six sigma. Daarvoor gebruiken we costumer journeys. Lets go!ā De kans is groot dat de medewerkers niet hetzelfde beeld in hun hoofd hebben. Als het concrete begrip āhondā al tot verschillende beelden leidt, wat gebeurt er dan met deze serie abstracte termen. Waarschijnlijk hebben de projectleden behalve een hond misschien ook een leeuw, tosti of schemerlamp in gedachten. Dat kan zomaar gebeuren als iemand geen idee heeft wat āEPDā of ālean six sigmaā betekent. Ook bij deze begrippen ontstaan specifieke beelden in hoofden vanuit eigen ervaringen en emoties. De beelden lopen nog verder uiteen als deze mensen weer aan anderen vertellen wat de bedoeling is.Over Maurice van Hoek
Het boeken van resultaat zie ik als het leggen van een puzzel. Deze columns bevatten puzzelstukken en -stukjes die ik na 20 jaar management zie. Tijdens die periode heb ik me de hele tijd de volgende vraag gesteld: Wat werkt? Daarover schrijf ik in deze blogs.- Heb jij iets dat je opvalt?
- Heb je een ander beeld of idee?
- Ben je ergens nieuwsgierig naar?