Ook in crisistijd is één ding zeker: wie de beste beslissingen neemt is de winnaar van morgen. En de beste beslissingen vragen om betrouwbare en relevante informatie. Met een verwijzing naar de eerder genoemde analyse door Mark Rutte: wie 51 procent in plaats van 50 procent van de informatie heeft kon daarmee wel eens het verschil gaan maken.
Het is dan ook ‘decision time’.
Dat (het omgaan met) informatie een cruciale strategische bezigheid is, is natuurlijk geen nieuws. ‘Information is a corporate asset to be managed by a top-ranking executive’, zo schreef het allereerste nummer van CIO Magazine al in 1987. Toch is decennia later – in een tijd met overvloedig veel data – duidelijk dat veel ondernemingen hun informatiehuishouding nog niet helemaal op orde hebben. Veel bedrijven hebben al moeite genoeg om alle informatiesystemen draaiend te houden, de kosten ervan binnen de perken te houden en deze te beveiligen tegen hackers. Nadenken over hoe informatie tot meer waarde kan leiden – en hoe betere beslissingen kunnen worden genomen op basis van een ongekende rijkdom aan databronnen – lijkt een stiefkindje te zijn.
Dat is juist nu niet langer houdbaar.
Meer dan ooit tevoren moeten organisaties alles in het werk stellen om slimmere en snellere beslissingen te nemen op basis van betrouwbare en relevante data. Die data is maar voor een deel te vinden in conventionele managementinformatie, maar vooral ook in andere bronnen.
Digitale technologie
Digitale technologie schiet hierbij te hulp, zo zagen we ook al in de financiële wereld. Een voorbeeld uit het begin van de Covid-19-crisis is dat financieel analisten een intrigerende reeks van databronnen gebruikten om inzicht te krijgen in de economische gevolgen en daarmee hun beleggingsstrategie. Ze gebruikten onder meer gps-data van maaltijdbezorgers en de ontwikkeling van smogniveaus om de economische activiteit in China in kaart te brengen.
Dergelijke ‘sensoren’ om in tijden van onzekerheid toch meer grip te ontwikkelen, zijn op allerlei manieren denkbaar. Een paar jaar geleden was er zelfs een researchfirma die claimde fusies en overnames te kunnen voorspellen op basis van bewegingen van corporate private jets. Ook tal van andere minder exotische databronnen kunnen echter nu essentiële inzichten bieden.
Intuïtie de kop indrukken
Excelleren in de beste informatievoorziening – en daar alle mogelijke middelen en bronnen voor gebruiken – is in elk geval belangrijker dan ooit in tijd van Business Unusual. Daarbij is het zaak dat we die informatie ook echt objectief analyseren. Dat klinkt voor de hand liggend, maar dat is het niet. Managers zijn van nature gewend om een belangrijke plek te geven aan hun intuïtie en ervaring bij het nemen van beslissingen.
Die neiging moeten ze tijdens een crisis als deze wat de kop indrukken. Ze kunnen leren van hoe piloten in slechte omstandigheden blindvaren op wat hun instrumenten vertellen. Wie in zulke omstandigheden op zicht blijft vliegen, is een slechte piloot. Wie in tijden van crisis niet luistert naar wat objectieve informatie vertelt, is een slechte manager.
Eenvoudig is dat niet, want mensen hebben bepaalde weeffouten in hun gedrag die juist in crisistijd naar de oppervlakte kunnen komen. Nicholas Carr betoogt dat het zoeken van informatie normaal gesproken geen probleem is voor mensen. Maar dat verandert als ze onder tijdsdruk komen te staan. Ze kunnen de veelheid aan informatie niet goed filteren en dat leidt tot besluiteloosheid en slechte beslissingen. Bovendien wordt je visie in tijden van Covid-19 al gauw gekleurd door eenzijdig nieuws.
Geen goed beeld van de wereld
Wie het nieuws volgt, heeft geen goed beeld van de staat van de wereld, zo stelde de eerste uitgave van dit boek al. Nieuws gaat immers over incidenten, niet over de trends. Een doorgebroken dijk is nieuws, een langzaam hogere zeespiegel niet of nauwelijks. En daarom is het zeker in tijden van crises zaak om ‘voorbij het nieuws’ zelf op zoek te gaan naar informatie om de echte situatie te analyseren. Machines zijn aantoonbaar beter in het ontrafelen van complexe beslissingen op basis van data.
En de beste beslissingen ontstaan als de mens goed samenwerkt met de machine. Net zoals een piloot. Dat is anno 2020 dan ook de uitdaging.
Bron: Business Unusual
Door: Klaas Wagenaar