Soms word je er echt een beetje gek van, van die waarden en tijdloze doelen. In veel organisaties zijn ze er mee bezig, met de stip op de horizon, met werken vanuit waarden (van waarden naar waarde!). Maar meestal komt er niets van terecht, van die doelen en waarden.
In een meeting bedenkt het management een tijdloos doel (‘want dat gaat zo lekker lang mee’, volgens Loesje) en gaat daarmee de boer op in de organisatie. Want de organisatie moet doordrongen zijn van waarom ‘we’ het allemaal doen. En een tijdloos doel past natuurlijk helemaal in dat beeld. Net als de waarden die er bij horen. En ze bedoelen het ook echt goed, die directieteams en managementteams. De meeste werknemers nemen de plannen echter voor kennisgeving aan. Dat komt omdat het tijdloze doel niet inspirerend is, of zo’n open deur dat niemand er warm voor loopt. Tevreden klanten is zo’n open deur. Het zou natuurlijk raar zijn als je als bedrijf streeft naar ontevreden klanten. Of de beste overheidsdienstverlener voor ondernemers (ik heb hem echt gehoord!). Het is natuurlijk niet zo dat een overheidsorganisatie snel concurrentie krijgt op het gebied van regelgeving en wetgeving en door de overheid verplichte dienstverlening.