De mensen die verantwoordelijk zijn voor de executie van een nieuw initiatief, kunnen als executiecoalitie de top en de vloer verbinden én alignment institutionaliseren. Maar iedereen heeft zijn eigen rol. Het executie-eigenaarschap moet gescheiden blijven van het baten-eigenaarschap. Die laatste wordt toch al onterecht als een stiefkind behandeld.
Stel je voor: een organisatie introduceert nieuwe verkoopprocessen en –systemen. Een belangrijk initiatief, want verkopen is natuurlijk een van de kurken waar elke onderneming op drijft. Bij de invoering van deze nieuwe verkoopprocessen en –systemen krijgt een persoon de verantwoordelijkheid voor de executie: de executie-eigenaar. Die mag met recht een sleutelspeler genoemd worden. Maar hoewel het om verkoopprocessen gaat, hoeft dat niet te betekenen dat de nieuwe klanten meteen in rotten van twee op de stoep staan. Daarom heb je op zo’n moment nog een sleutelspeler nodig: de bateneigenaar. Dit is de verkoper die in zijn onderbuik voelt dat er nu resultaat geboekt moet worden: ‘Mooi, die nieuwe processen en systemen, maar hoe ga ik er meer klanten mee binnenhalen?’ De verschillende personen die in de verschillende stadia verantwoordelijk zijn voor een nieuw initiatief, omschrijven wij als de executiecoalitie. Figuur 1 geeft een overzicht van de executiecoalitie. Een belangrijk en vernieuwend concept. Deze coalitie bestaat in feite uit vijf rollen: de eerste vier zijn de mensen die de oplossingen bedenken.- De opdrachtgever en hoofdsponsor van het initiatief
- De fellowsponsor, die de hoofdsponsor steunt
- De executietrekker, die het initiatief trekt
- De executiebetrokkene(n)
- De batenverantwoordelijke(n)
Voorbeeld van een executiecoalitie
Een voorbeeld van een executiecoalitie: Een goede relatie van mij is global supply chain director bij Unilever. Hij kan smaakvol vertellen over de ontwikkelingen in zijn vak bij Unilever en is trots op de duurzame ambities en resultaten. Maar ook op de ‘bias for action’, die steeds sterker wordt binnen Unilever. Dat gaat vaak gepaard met scherp gekozen begrippen en taal. Het begrip ‘operational intensity’ staat voor executiegerichtheid van het executive committee tot en met de werkvloer. Zo was er eens een probleem in Azië, waardoor een groot deel van de fabricage overgenomen moest worden door een andere fabriek. Dat vroeg een trits aan grote besluiten met forse logistieke, bestuurlijke en zelfs culturele implicaties. Dit laatste omdat (een deel van) de productie aanvankelijk plaatsvond in een islamitisch land, in een halal-gecertificeerde fabriek, terwijl niet alle fabrieken die deze productie over konden nemen een dergelijke halal-certificering hadden. Alle besluiten werden door een compacte groep, een ‘executiecoalitie’, met behulp van een WhatsApp-groep binnen 48 uur genomen. Het maakte niet uit waar de bestuurders zich bevonden.
Strategie = Executie. Sneller verbeteren, vernieuwen en innoveren
Hoe kunnen organisaties strategie-executie tot nr.1 prioriteit verheffen? En sneller verbeteren, vernieuwen én innoveren? Dat lees je in Strategie = Executie. Dit boek is gebaseerd op het onderzoek dat Turner drie jaar geleden startte naar de succesfactoren van strategie-executie en innovatie. We interviewden 60 bestuurders en professionals en analyseerden meer dan 75 cases, 300 relevante boeken en artikelen.
Dit is de eenentwintigste in een serie van blogs naar aanleiding van het verschijnen van het boek Strategie = Executie. #
Door: Jacques Pijl