Een gespreksleider, een voorzitter van een vergadering of gesprek moet neutraal blijven. Als hij zijn eigen emoties en triggers kent, kan hij beter alle stemmen in de groep horen en een gedragen besluit nemen. Als hij zich laat leiden door zijn eigen emoties kan dat de besluitvorming kleuren.
Ik leer als coach mensen een techniek die ‘Neutraal’ heet. Het helpt gespreksleiders om fysiologisch neutraal te worden en de besluitvorming in goede banen te leiden. In dit blog geef ik nadere informatie over de emoties van de voorzitter.Hoe werken emoties?
Emoties zetten aan tot beweging. Positieve emoties trekken je ergens naar toe. Negatieve emoties duwen je ergens van af. Hoe werkt dat in een overleg voor de voorzitter? Als hij enthousiast is over een onderwerp of sterke sympathie voelt voor een deelnemer kan hij daar meer spreektijd aan geven. Zonder dat hij het zelf door heeft, kan hij meningen die hem niet welgezind zijn afhouden. In de samenvatting kan zijn mening doorschemeren door zijn woordkeus. Emoties zijn besmettelijk. Als iemand iets met emotie vertelt, legt dat veel gewicht in de schaal. Het kan het gesprek domineren. Het kan op de deelnemers inclusief de gespreksleider overspringen (lees hier meer). Wat doe je als gespreksleider dan? Het is de kunst niet teveel en niet te weinig ruimte te geven. De emotie moet lucht krijgen, anders sluimert het door en kan het later opvlammen. Degene die iets sterk voelt, moet het kunnen uiten en erkenning krijgen voor zijn emoties. Zo doet de informatie achter de emotie mee in de besluitvorming.Wat kenmerkt een goede gespreksleider?
De gespreksleider is actief en passief tegelijkertijd: hij is open en neemt waar zonder oordeel. Het doel is leidend en de voorzitter ondersteunt de communicatie om dat te bereiken. Hij is aandachtig en intervenieert niet teveel, niet te weinig en goed getimed. Alle stemmen worden gehoord.







