Uitmuntend presterende bedrijven hebben niet meer sterren in dienst. Ze zetten ze alleen beter in.
Talentvolle mensen, dat was toch wat de grote jongens onderscheidde van de mindere goden? Niet dus. Uit onderzoek van Bain & Company blijkt dat de beste bedrijven ongeveer evenveel toptalent in huis hebben als andere bedrijven. Bij de beste bedrijven bestaat gemiddeld 16% van het personeel uit A-spelers ofwel ‘sterren’, bij de rest is dat 14%. Wat wél verschilt, is hoe bedrijven hun talenten inzetten. Opzettelijk niet-egalitair De beste bedrijven werken ‘opzettelijk niet-egalitair’. Dat wil zeggen dat ze hun sterren richten op de gebieden waar ze de meeste impact hebben. Gevolg is dat bij deze bedrijven 95% van de ‘businesskritieke’ rollen door A-spelers wordt bezet. De minder goede bedrijven werken ‘onopzettelijk egalitair’. Ze verdelen hun A-spelers min of meer gelijk over alle rollen, met als gevolg dat er overal één A-speler werkt op de zes gemiddelde medewerkers. Geen enkel team heeft meer sterren dan andere teams, en geen enkele rol wordt als belangrijker beschouwd dan andere. Hoe je het meest uit je toptalenten haalt- Weet wie de sterren in je organisatie zijn. Dat ontdek je doorgaans via assessment van de performance en van het potentieel.
- Weet waar je A-spelers zijn en (zouden kunnen) worden ingezet. Twee cruciale vragen: Waar worden ze nu ingezet? Hoe verwisselbaar zijn ze? Vuistregel: je waardevolste mensen zijn zeer bekwaam in hun huidige rol én veelzijdig inzetbaar.
- Identificeer de rollen in je bedrijf die kritiek zijn voor je business. Niet alle rollen zijn even belangrijk. Welke rollen profiteren het meest van toptalent? Voor een consumentengoederenbedrijf maakt het waarschijnlijk weinig uit als het de beste softwareprogrammeur ter wereld in dienst heeft. Iets heel anders geldt voor hun brandmanagers en marketeers.
- Behandel toptalenten als ondernemingsbrede resource. Voorkom dat toptalenten opgesloten raken in – toegeëigend worden door – een bepaalde regio, divisie, businessunit of functie. Zorg ervoor dat deze schaarse ‘middelen’ overal in het bedrijf kunnen worden ingezet.
- Zorg ervoor dat eerst de rollen die kritiek zijn voor je business maximaal gevuld worden met toptalent. Kijk pas daarna naar de belangrijke maar minder kritieke rollen.