Businessmodellen zijn essentieel voor de organisatiestrategie: ze kunnen het verschil maken tussen succes en mislukking. Er zijn vele boeken, artikelen, video’s en cursussen beschikbaar om meer te leren over business modeling oftewel het maken van businessmodellen.
Van oudsher focust business modeling op strategie: hoe creëer en lever je de best mogelijke benefits voor klanten. Benefits aan klanten bieden, is immers het belangrijkste doel van een onderneming. Dus is het essentieel dat werknemers dat doel begrijpen — evenals het cruciale belang van klanten. Want uiteindelijk betalen klanten immers alle rekeningen, inclusief salarissen! Maar business modeling kan organisaties ook op een andere, minstens zo belangrijke manier helpen: het versterken van het interne teamwork door mensen te laten zien waarom hun werk belangrijk is.Voorkant en achterkant van het huis
Bekijk als voorbeeld eens hoe Steve Browns restaurant Modello opereert. Zoals de meeste restaurants kan Modello worden onderverdeeld in twee delen: het eetgedeelte (de ‘voorkant van het huis’) en de keuken/spoelkeuken (de ‘achterkant van het huis’). Het eetgedeelte is als de rechterkant van het canvas: het op de klantgerichte of customer-facingdeel. Het keuken/spoelkeukengedeelte is als de linkerkant van het canvas: de interne operations die klanten niet zien. Bedenk dat bij Modello, zoals in de meeste organisaties, de meerderheid van de medewerkers niet direct met gasten (externe klanten) te maken heeft. Ze hebben vooral met hun collega’s te maken (interne klanten). De taken die elke restaurantmedewerker uitvoert zijn duidelijk: de afwasser zorgt voor het afwassen en aanvullen van eet- en keukengerei, de bediening neemt bestellingen op en serveert de maaltijden aan gasten et cetera. Wat voor de werknemers echter belangrijk is om te begrijpen, is hoe hun acties klanten beïnvloeden.
Het effect van een werknemer op klanten kan worden weergegeven met een ‘teamworktabel’. De tabel toont voor ieder persoon zijn rol, de uitgevoerde taken en de positieve of negatieve consequenties van de taakuitvoering. De teamworktabel
laat iedereen duidelijk zien waarom hun werk belangrijk is.
Bron: Business Modellen voor teams
Door: Tim Clark, Bruce HazenÂ