De Nederlandse vertaling van het boek Business Model Generation, dat vorig jaar verscheen, is door de grens van 10.000 verkochte exemplaren geschoten. In totaal zijn er wereldwijd inmiddels 100.000 exemplaren van het werk van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur verkocht.
Volgens Patrick van der Pijl, initiatiefnemer en producent van het werk dat op een totaal nieuwe manier met het ontwikkelen van businessmodellen omgaat, zijn de verkoopcijfers ver boven de verwachtingen. “Toen we hiermee begonnen, maakten we een voorzichtige schatting dat we 25.000 boeken zouden verkopen.” Toen Van der Pijl samen met Osterwalder en Pigneur besloot de businessmodeltheorie van Osterwalder in een boek te gieten, kozen ze voor een uitzonderlijke aanpak en een uitzonderlijk ontwerp. “Je moet opvallen in een markt waarin jaarlijks duizenden managementboeken verschijnen. We wilden een uniek boek met een uniek design, in feite een businessmodel-kookboek. En het moest zelf ook volgens een uniek business model gemaakt worden,” zegt Van der Pijl. Het project kwam tot stand via de inbreng van zo’n 470 co-creators.