Briljante businessmodellen passen zich niet aan maar veranderen de spelregels in de markt.
Zware marktomstandigheden dwingen bedrijven uniek te zijn met hun businessmodel. Velen weten niet hoe dat aan te pakken, laat staan dat er bewust slimme benchmarking ingezet wordt. Een gemiste kans, want er valt veel te leren van elkaar, ongeacht of men in dezelfde branche opereert. Dat concluderen auteurs Jeroen Kemperman (Achmea), Jeroen Geelhoed (&samhoud) en Jennifer Op 't Hoog (Achmea) in het nieuwe boek Briljante businessmodellen, een bijzondere benadering voor betere business.Vanuit de overtuiging dat organisaties die onder druk staan zich moeten onderscheiden met hun eigen visie, businessmodel en waardecreatie, heeft het drietal onderzoek verricht naar de meest briljante businessmodellen over de hele wereld. De briljante businessmodellen komen van bedrijven die markten op hun kop hebben gezet. Kemperman: ‘Een businessmodel is briljant wanneer het in staat is het schijnbaar onmogelijke mogelijk te maken. Doordat je je niet aanpast aan de spelregels, passen de spelregels zich aan jou.' Ter inspiratie daarvoor hebben ze het boek geschreven, waarmee anderen kunnen leren van deze aanpak.
Briljante Nederlandse modellen
Van de honderden onderzochte businessmodellen krijgen er zestien in het boek het label ‘briljante businessmodel'. Hieronder vallen ook de Nederlandse businessmodellen van onder andere AFC Ajax, De Efteling, VOC en Albert Heijn maar ook Raiffeissen, Zara en IKEA. ‘Wat deze zestien gemeen hebben is dat ze allemaal een bepaalde dwarse visie hebben op de markt,' licht Geelhoed toe. ‘Ze beginnen gek, maar worden door volharding geniaal.' Deze businessmodellen zijn ook briljant, omdat men er van kan leren en een ander perspectief bieden op de markt en maatschappij.|
Drie kenmerken
Een briljant businessmodel heeft drie kenmerken:
– ze zijn visiegedreven, vanuit de overtuiging dat het anders moet;
– ze zijn volhardend, radicaal en consequent in het businessmodel;
– ze zijn baanbrekend en veranderen de spelregels in de markt.
‘Na vijf jaar crisis is het ook wel eens tijd voor briljante businessmodellen,' vertelt Op ‘t Hoog verder. ‘Daarom bieden wij graag inspiratie en inzichten voor een betere business én maatschappij.'
Tips en meer informatie
– Hoe ontwerp je een nieuw businessmodel? Raadpleeg hiervoor het boek Business Model Generatie. Een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers
– Wilt u meedoen met de zoektocht van prof. Jan Jonker naar Nieuwe Business Modellen? Klik hier voor meer informatie.
– Online inspiratie vinden en zelf aan de slag met eigen businessmodel op: wikibusinessmodels.
– Op 13 december 2013 zal Jennifer Op 't Hoog, een van de auteurs van Briljante Businessmodellen, spreken op het Jaarcongres van Zorgmarkt, dat gewijd zal zijn aan nieuwe businessmodellen in de zorg. Houd de site http://www.zorgmakrt.net/ in de gaten voor meer informatie.