Magazine Luiza, een van de grootste retailers van Brazilië, helpt zelfs favela-bewoners een eigen virtuele vestiging van hun warenhuis te beginnen.
Magazine Luiza is een van de grootste retailers van Brazilië met meer dan 750 fysieke winkels. Daarnaast exploiteren ze ook met succes een internetwarenhuis, waar van alles wordt verkocht, van auto’s tot parfum. B2B bedienen zij vooral de horecasector met zaken als koelinstallaties, ijsmachines of beveiligingssystemen.
Een centje bijverdienen, in het Braziliaans um dinheirinho extra, is een belangrijke drijfveer voor de inmiddels meer dan 150.000 Brazilianen die via internet en social media hun eigen virtuele warenhuisje zijn gestart, Magazine Você, waarin zij aan familieleden, kennissen, buren en ‘volgers’ hun eigen favoriete selecties uit het enorme assortiment van Magazine Luiza aanprijzen en verkopen.
In minder dan drie minuten kan elke geïnteresseerde zijn eigen internetwinkel openen, producten uit de catalogus van Magazine Luiza selecteren en aan het eigen sociale netwerk aanprijzen. Tegen een kleine commissie. Ze hoeven niets te investeren, geen eigen voorraden aan te houden of te kopen – het enige wat ze doen is selecteren en promoten. Na de eerste negen maanden waren er 50.000 franchisenemers, nu zijn het er meer dan 150.000. De promotores, zoals ze worden genoemd, realiseren inmiddels 20% van de totale omzet van Magazine Luiza. Het gaat veelal om mensen uit de middenklasse, maar ook in de favelas weten ondernemende bewoners hun eigen klantenkring te bedienen.
Misschien had onze V&D zo een Wehkamp kunnen worden?
Bron: Idgconnect (vertaald en bewerkt door Managament Executive)