De energiebranche was aantoonbaar de iconische industrie van de jaren zeventig van de vorige eeuw. Tegenwoordig speelt high technology die rol – een bedrijfstak met veel snellere strategie- en planningscycli. En als Shell de iconische oliemaatschappij van de jaren zeventig was, dan is het iconische hightechbedrijf van onze tijd Apple – een van de verbluffendste turnaroundverhalen uit de geschiedenis van het bedrijfsleven
Halverwege de jaren negentig vocht Apple nog voor zijn bestaan. In 2012 was het de grootste beursgenoteerde onderneming ter wereld – en pas het elfde bedrijf sinds 1925 dat aanspraak kan maken op de grootste beurswaarde op de New York Stock Exchange. Daarmee ging Apple deel uitmaken van een eliteclub met leden als General Electric, IBM, Exxon-Mobil en een handjevol andere megagiganten. En dat allemaal met een productassortiment dat gemakkelijk op een gemiddelde keukentafel past. Apples duizelingwekkende succes heeft heel veel redenen, maar hoog op de lijst prijkt het feit dat Apple vooroploopt in design. De afgelopen jaren hebben wijlen Steve Jobs en zijn collega’s de wereld een geavanceerde en zeer winstgevende les geleerd over de kracht van design thinking.Design is eenvoudig
Design kan soms geheimzinnig lijken maar is in wezen eenvoudig. Het is een probleemoplossingsaanpak die ten doel heeft – vaak impliciete – gebruikersbehoeften te vervullen via gedisciplineerde creativiteit. Goed design houdt in dat je nieuwe oplossingen ontwikkelt die vorm en functie naadloos integreren. Oplossingen die ‘eenvoud aan de andere kant van complexiteit’ bereiken, conform het beroemde citaat van Oliver Wendell Holmes. Goed ontworpen producten, diensten, gebouwen en websites zien er niet alleen maar leuk uit, ze werken ook soepel en voelen goed aan – vaak zonder dat je precies kunt uitleggen waarom. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de Aeronstoel van Herman Miller, die je stevige ondersteuning biedt en tegelijkertijd alle ruimte om te bewegen en te ademen. Of bij Michelin-sterrenrestaurants die hun gasten een voortreffelijke dinerervaring bieden. En in de onlineschoenenwinkel van Zappos, waar je opties krijgt die volledig zijn toegesneden op jouw smaak. Sterk design boeit ons, verbaast ons. Het levert oplossingen waarvan we niet wisten dat we erop zaten te wachten – maar die we onmiddellijk ‘oppakken’.
Designers ontwikkelen deze elegante oplossingen via een spontaan tot stand komend, ambachtelijk proces met enkele kernprincipes – en weinig harde regels – waaronder de volgende:
- Diep inzicht ontwikkelen in (en empathie voor) gebruikers en hun behoeften
- Cycli doorlopen van heel uiteenlopend denken over het issue, om verschillende inspiratiebronnen te verkennen
- Leren via snelle en eenvoudige prototypes van potentiële oplossingen, en die aanpassen op basis van feedback van gebruikers en vanuit de markt
- Oplossingen eerst testen met een klein aantal gebruikers en pas opschalen als ze solide blijken te zijn.