Waarom heb je een set navigatietools nodig om te leven op de manier die jij belangrijk vindt? Gebeurt dat niet intuïtief al? Denk maar eens na over het volgende. De wereld waarin wij ons als individuen en organisaties bevinden, verandert continu en is onzeker en complex. Daardoor wordt het steeds moeilijker om plannen te maken voor de (langere) termijn en om die uit te werken.
VUCA
Vaak wordt in dit verband de VUCA World-methode gebruikt, geïntroduceerd door het US Army War College. VUCA staat voor:
- Volatile (snel veranderend)
- Uncertain (onzeker)
- Complex
- Ambiguous (vaag, dubbelzinnig)
In een VUCA World moet je wel op zoek gaan naar nieuwe antwoorden. Het is in zo’n dynamische omgeving belangrijk om je te richten op dingen die je zelf kunt beïnvloeden.
Leven interessant, maar veeleisend
Voor velen van ons is het leven in de eenentwintigste eeuw heel interessant en biedt ontzettend veel mogelijkheden maar is ook complex en veeleisend. Werken, aandacht schenken aan je persoonlijke ontwikkeling, sporten, ouderschap, omgaan met (kleine) gezondheidsproblemen en zelfs tijd doorbrengen met vrienden: het kan allemaal aanvoelen als een eindeloze lijst van dingen die je moet doen maar die je weinig bevrediging schenken en veel te veel stress met zich meebrengen. Voeg daaraan toe zorgen over werk, de evolutie van de wereldeconomie, de toekomst van de planeet en de mensheid in het algemeen, en je raakt compleet overweldigd. Een gevoel van machteloosheid kan zijn intrede doen. In het beste geval gaan we dan dingen op de automatische piloot doen, laten we het hoofd hangen en ploegen we ons zo goed we kunnen door alle eisen heen die het dagelijks leven aan ons stelt. In het slechtste geval voelen we ons wanhopig, gedeprimeerd, angstig en alleen.
Stress door teveel keuzes
Zelfs de schijnbaar gewone dingen in het leven zijn tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. Even naar de supermarkt gaan leverde misschien ook vroeger soms stress op, bijvoorbeeld als je geen parkeerplek kon vinden of duidelijk in de verkeerde rij stond bij de kassa. Maar in de wereld van vandaag is zelfs de druk van zoiets eenvoudigs als boodschappen doen exponentieel toegenomen. We verdrinken in de keuzes. Er zijn data die dat aantonen. Jef Davidson, auteur van The Complete Idiot’s Guide to Getting Things Done (2005), zegt het als volgt: “De supermarkt waar je misschien wel dagelijks komt heeft nu zo’n 40.000 artikelen – twee keer zo veel als tien jaar geleden. Er zijn zo veel producten en zo veel merken dat geen enkele consument gevrijwaard blijft van het bombardement aan keuzemogelijkheden.” Er zijn vandaag de dag zo’n dertig soorten wasmiddel, zomaar vijftien smaken chips, bijna twintig soorten kauwgom en een merk als Oral B heeft alleen al tien verschillende tandpasta’s op de markt gebracht.
Competitie op de werkplek
Nergens wordt dat overweldigende karakter van de wereld van nu beter belichaamd dan op de werkplek. Bedrijven en andere organisaties zien zich geconfronteerd met een ongekend niveau van competitie en complexiteit, wat leidt tot ‘meer doen met minder’. En het wordt alleen maar erger. Volgens Business Insider zegt 86% van de executives sinds de crisis in 2008 meer te verwachten van medewerkers, en ervaart 56% van de medewerkers sindsdien meer werkdruk. Vier van de tien managers noemen hun werkomgeving ‘extreem gestrest’, en 94% gelooft niet dat dit zal veranderen. Daar komt nog bij dat we omgeven zijn door technologieën die ons ‘verbonden’ moet houden en het leven gemakkelijker moet maken, maar die ons in plaats daarvan leegzuigen door continu om aandacht te vragen via smartphones, mails en sociale media. Tel daar de wereldwijde 24-uurs nieuwscyclus bij op en je ziet dat we een groot deel van onze tijd overspoeld worden door informatie.
Geloof het of niet, we hebben de laatste paar jaar meer informatie het licht doen zien dan in de hele voorafgaande geschiedenis van de mensheid. Voor alle duidelijkheid: dit boek is geen veroordeling van organisaties, van nieuwe technologieën of van het oneindige aantal consumentenproducten. Wij, de auteurs, hebben volop geprofiteerd van succesvolle carrières en van onze professionele ontwikkeling. We zijn net zo gek op onze smartphones, laptops, internet enzovoort als wie dan ook. Ons doel is te laten zien hoe de complexe moderne wereld ons laat reageren – of anders gezegd: aanzet om er actie op te ondernemen. Dit boek is erop gericht je terug te krijgen op de stoel van de bestuurder, door je te helpen om weloverwogen keuzes te maken en doordacht te leven.
Door: Judith Grimbergen, Nick van Dam, Paul Sherman en David Garten, auteurs van Ga doen wat je echt belangrijk vindt
Het boek: Ga doen wat je écht belangrijk vindt
Hoor jij bij die 90% van de mensen die het als een uitdaging ervaren om een goede balans in hun leven te vinden door de hoge versnelling waarin we leven en alle prioriteiten waarmee we wat moeten? Dan kan dit boek je daarbij helpen. Ga doen wat je écht belangrijk vindt! is een praktisch raamwerk, een soort gereedschapskist, aangevuld met waardevolle inzichten uit de positieve psychologie en de filosofie.