Big data zijn in de ogen van velen even waardevol als goud en olie. Maar ook al zitten organisaties boven op een goudmijn of oliebron, ze weten die vaak niet te ontginnen.
Het volume aan data in de wereld heeft onvoorstelbare proporties aangenomen. Het wordt inmiddels gemeten in zettabytes: 1 ZB = 1.000.000.000.000.000.000.000 bytes = 1021 bytes = 1 biljoen GB = de opslagcapaciteit van ongeveer 250 miljard dvd’s. In 2009 bevatte alleen het internet 0,5 ZB. In 2011 bedroeg het totale volume aan digitale data in de wereld 1,8 ZB, en de verwachting is dat het groeit naar 90 ZB in 2020. 90% van alle digitale data is in de afgelopen twee jaar gecreëerd. Het gaat dus ook in dit opzicht om BIG data. Het strategisch belang van big data is al even BIG: het is een gigantische bron van concurrentievoordeel. Tegelijkertijd lukt het de meeste organisaties niet om goed te profiteren van de goudmijn waarop ze zitten. Er zijn vijf barrières, zeggen Abdulkhaliq Alharti (Abu Dhabi University), Vlad Krotov en Michael Bowman (beiden Murray State University).