In iedere organisatie worden weleens regels en procedures gehanteerd die niet rechtstreeks bijdragen aan een betere zorg of lagere (zorg) kosten.
Als een medewerker zich gehinderd voelt door een regel of procedure die als ‘onzin’ wordt ervaren, stimuleer hem dan om die bij je te melden. De directie kan deze regels in overleg met de teams, de zorgverzekeraars, de Nederlandse zorgautoriteit of de moederorganisatie bespreken om ze aangepast te krijgen.
Zo krijgen jouw medewerkers het gevoel dat ze serieus genomen worden en dat je er voor hen bent, zodat zij ongehinderd en met plezier hun werk kunnen doen. En dat is tenslotte jouw belangrijkste taak als leidinggevende.
Ga eens echt samenwerken met je concurrenten
‘Samen sta je sterker’ is een bekend gezegde en het is daarom een goed idee om samenwerking met anderen te zoeken. Immers, waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden terwijl iemand anders dat al heeft gedaan? Op bredere schaal kun je nieuwe ideeën opdoen die je diensten of producten doelmatiger of goedkoper kunnen maken.
Samenwerking kan er ook toe leiden dat je eenvoudiger en tegen lagere kosten toegang kunt krijgen tot een nieuwe of ruimere doelgroep. Centiv heeft hierdoor bijvoorbeeld groepstherapieën gerealiseerd die anders lastig te organiseren waren.
Doe het de deur uit
Het komt bij zowel grotere als kleinere organisaties voor dat er onvoldoende fte’s beschikbaar zijn voor het vervullen van activiteiten die niet tot de kerntaken van de organisatie behoren. Het kan ook zijn dat allerlei stafafdelingen (bijvoorbeeld ICT, HRM, kwaliteitszorg) aparte koninkrijkjes worden met ticketnummers, wachtrijen en wat al niet meer. In dergelijke situaties is het beter om taken die niet tot de kernactiviteiten van je organisatie behoren en/of niet direct bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen, uit te besteden. Dan ben je niet meer een lastige afdeling, maar gewoon een klant. Uiteraard is het belangrijk goed te definiëren welke activiteiten het beste kunnen worden ingekocht bij derden en welke eisen aan de leveranciers moeten worden gesteld. Geef leveranciers ook een breed mandaat en vertrouwen om jouw medewerkers te faciliteren, anders gaan ze jou elke keer lastigvallen met accordeer-activiteiten die vertragend werken.
Voordelen:
Alles in je organisatie is dienend aan het primaire proces, wat de kwaliteit van de geleverde diensten alleen maar ten goede komt. Je zit in een klantpositie en bij het disfunctioneren van je leverancier(s) is het gemakkelijker en minder kostbaar om een ander te kiezen dan een hele afdeling te ontslaan.
Doordat het soort taken, bijvoorbeeld HRM of ICT de primaire taak is van een leverancier, is het vaak op de meest efficiënte wijze ingericht. Daardoor kan het outsourcen niet alleen leiden tot betere en snellere service, maar kan het ook nog eens leiden tot een kostenreductie voor de organisatie.
Het is allemaal een stuk overzichtelijker; je hebt geen onnodige overhead, politiek of eilandjes binnen je eigen organisatie waardoor veel miscommunicatie en wachten op elkaar wordt voorkomen.
Bron: Betere zorg met minder doekoe
Door: Wouter Hoge