Uit recent onderzoek van Accenture blijkt dat 92 procent van de directieleden van bedrijven die gebruikmaken van big data bij hun zakelijke werkzaamheden zegt tevreden te zijn met de resultaten.
89 procent van de ondervraagden beschouwen big data als ‘zeer belangrijk’ of ‘uiterst belangrijk’ voor de digitale transformatie van hun bedrijf. 82 procent is het erover eens dat big data een waardevolle bron voor hun bedrijven is. Dit zijn enkele resultaten van een wereldwijd onderzoek dat Accenture uitvoerde in negentien landen onder verantwoordelijken met een C-functie op gebied van onder andere technologie, data, analytics en marketing.
Omschakelpunt
‘Het zakenleven staat voor een omschakelpunt waar in plaats van alleen praten over de potentiële resultaten die behaald kunnen worden door middel van big data, er reële voordelen worden verwezenlijkt met inbegrip van verhoogde inkomsten, een groeiend aantal vaste klanten en een efficiëntere operatie,’ aldus Narendra Mulani, directeur Accenture Analytics, onderdeel van Accenture Digital. ‘Ze beschouwen big data als een van de hoekstenen van digitale transformatie.’
Een voorbeeld betreft een Japanse telecommunicatieprovider die, door middel van het gebruik van anonieme klantkenmerken en geolocatiegegevens, consumentenorganisaties een platform biedt om zich in real time met mobiele advertenties tot veelbelovende klanten te kunnen richten. Ook een Brits nutsbedrijf verwerkt gegevens in real time via sensors in waterleidingen, om beter te kunnen anticiperen en sneller te kunnen reageren op lekkages en ongunstige weersomstandigheden.
Internet of things
‘Tegenwoordig kunnen zelfs de meeste basiszaken zoals waterleidingen gegevens opleveren. Terwijl “The Internet of Things” enorme bronnen en grote hoeveelheden gegevens oplevert, worden nieuwe big data technologieën ontwikkeld die cruciale zakelijke inzichten uit deze gegevens halen. Bedrijven die geen oplossingen voor big data implementeren, missen een mogelijkheid om hun data te benutten en om te zetten naar groei en een betere concurrentiepositie,’ voegt Mulani hier aan toe.
Bron en meer informatie over het onderzoek: ManagersOnline.nl.
Tip: lees ook het boek De kracht van platformen.