Data science wordt nog binnen teveel bedrijven gezien als een op zichzelf staande expertise. Dat is nog te begrijpen als het om een pilot gaat, maar eigenlijk zou iedereen binnen een organisatie een bepaalde basiskennis over data science moeten hebben. Sterker nog: het is essentieel als je de ambitie hebt om een moderne, datagedreven organisatie of werknemer te worden.
Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de waarde die data science kan toevoegen aan bedrijven. De voordelen zijn groot en groeien met de dag. Dit is mede te danken aan het feit dat digitale toepassingen steeds intelligenter worden door middel van nieuwe technologische ontwikkelingen als machine learning en Artificial Intelligence. Wil je hier als bedrijf optimaal van profiteren, dan is het belangrijk om je te verdiepen in data science. Een veelgemaakte fout is echter dat een organisatie één of meerdere data scientists aanneemt, die vervolgens zonder enige afstemming met de business hun kunsten mogen toepassen op de beschikbare bedrijfsdata. Hoewel ik het enthousiasme waardeer, is een dergelijke aanpak helaas iets te kort door de bocht. Door enkel expertise in te huren, realiseer je geen maximale impact. Iedereen binnen een organisatie heeft namelijk een zekere basiskennis van data science nodig, en moet bij dit soort projecten betrokken worden. Van het management tot de mensen op de werkvloer.