Een van de obstakels van de corporate yogi, Asmita, gaat over het aannemen van een valse identiteit. Je speelt een rol en laat niet zien wie je daadwerkelijk bent. Je hebt het gevoel je beter voor moet doen omdat je bang bent dat je anders niet gezien of gehoord wordt. Omdat je niet in contact staat met je Zelf, ga je dit gat opvullen door jezelf een verhaal te vertellen over wie jij bent. Je ontwikkelt op deze manier een identiteit die losstaat van wie je in essentie bent.
Verhalen over jezelf
Terwijl we opgroeien vormen we onze identiteit op basis van verhalen die we over onszelf vertellen. Waar ben je opgegroeid? Uit wat voor milieu kom je? Wat heb je gestudeerd? Al deze verhalen samen vormen de basis voor het ego: een gecreëerd beeld van jezelf dat richting geeft aan de manier waarop je je gedraagt, hoe je met anderen omgaat en welke levenskeuzes je maakt. Maar ook dingen die we hebben meegemaakt kunnen vormend zijn voor ons ego. Misschien heb je ergens in je leven geleerd dat je beter je mond kunt houden, of juist dat je altijd moet winnen om aandacht te krijgen. Dit draagt allemaal bij aan het verhaal dat we over onszelf hebben gevormd en aan de rol die we spelen.
Voor veel mensen is hun baan een belangrijk onderdeel van dit ego. Sommige mensen ‘zijn’ als het ware hun baan en gaan zich hier ook naar gedragen. Je hebt vast weleens zo iemand ontmoet die een speciale status denkt te ontlenen aan het werk dat hij of zij doet. Mensen die zich te veel identificeren met hun rol zetten een masker op. Dat lijkt veilig, maar in werkelijkheid creëert het afstand tussen henzelf en anderen. Ze worden als afstandelijk, arrogant, zakelijk of zelfs als nep gezien.
Herken de valse identiteit
Een valse identiteit uit zich als volgt:
- Je voelt je meer of juist minder dan anderen.
- Je verschuilt je achter een masker.
- Je past je aan aan een groep om erbij te horen.
- Je hebt het gevoel dat je iets moet bereiken om geliefd te zijn.
Asmita in organisaties
Ook veel organisaties maken zich schuldig aan het aannemen van een valse identiteit. Reclame is hier het bekendste voorbeeld van. Een merk laat zich van zijn beste kant zien om de consument tot kopen te verleiden. Tegenwoordig doen veel bedrijven er echter nog een schepje bovenop. Zij adverteren met hoe milieubewust of divers ze zijn, om op deze manier beter uit de verf te komen dan de concurrent. Dit wordt ook wel ‘purposewashing’ of ‘greenwashing’ genoemd. Dit is een vorm van marketing waarbij een bedrijf maatschappelijke thema’s gebruikt om het eigen merk te versterken Ook wanneer een organisatie zich naar de buitenwereld eerlijk presenteert, kan er in de interne organisatie veel waarde worden gehecht aan rollen en hiërarchie. Hierdoor wordt het bijna vanzelfsprekend dat de ene persoon zich beter gaat voelen dan de ander.
Misschien heb je weleens een collega ineens zien veranderen toen hij of zij een leidinggevende functie kreeg? Of misschien voel jij je soms minder dan mensen die een hogere functie hebben dan jij? De hiërarchische structuur zorgt ervoor dat je je meer of minder gaat voelen dan anderen, waardoor je een masker opzet.
Deze valse identiteit kan ervoor zorgen dat je je op manieren gaat gedragen die lijden veroorzaken. Je kunt als leidinggevende je menselijkheid verliezen en geen compassie meer voelen voor de medewerkers in je team. Als medewerker kun je je kracht verliezen en durf je bijvoorbeeld je baas niet aan te spreken op oneerlijk of ongewenst gedrag.
Kenmerken Asmita in organisaties
Je herkent een organisatie die zich anders voordoet aan het volgende:
- Je hebt het gevoel dat je niet jezelf kunt zijn.
- Je wordt gedwongen mee te doen in een bepaalde cultuur omdat afwijken niet voldoet aan de norm.
- Je mag geen emoties laten zien, want je moet professioneel zijn.
- Je durft niet te zeggen wat je echt vindt tegen mensen die een hogere functie hebben dan jij.
Bron: De corporate yogi
Door: Judith Manshanden