Waarom willen mensen zich verbinden aan werk? Met deze vraag als uitgangspunt schreef Dave Ulrich, samen met zijn vrouw, het boek The Why of Work – How Great Leaders Build Abundant Organizations that Win.
Engagement- en motivatiefactoren
Het boek van de Ulrichs gaat over de engagement- en motivatiefactoren die bijdragen aan het succes van organisaties, met als achterliggende gedachte dat werk wel verdraaid goed moet zijn, willen we er de meeste tijd van ons leven aan besteden. En dat ‘goed’ blijkt dan vooral ‘betekenisvol’ te zijn.
Werk – lees: bedrijven en organisaties – is dus aantrekkelijk als het tegemoet komt aan de behoefte van mensen om betekenis te geven aan hun leven. En het zijn de leidinggevenden die daar, door de manier waarop ze de werkpraktijk invullen, de belangrijkste stimulerende rol in spelen. Zij moeten volgens de schrijvers niet alleen richting geven ‘aan hersenen en handen die ze (be)geleiden, maar vooral ook aan de harten van de medewerkers’. En wat betreft die ‘overvloedige’(abundant) organisaties: die kenmerken zich door het mobiliseren van creativiteit, hoop, doorzettingsvermogen, zorgzaamheid en leiderschap.
Nuttige vragen
Om zo’n organisatie te worden moeten bedrijven en leidinggevenden zich de volgende vragen stellen:
- Waar sta ik om bekend? (identiteit)
- Waar ga ik naar toe? (doel en motivatie)
- Met wie reis ik samen? (relaties en teamwork)
- Hoe bouw ik een positieve werkomgeving? (effectieve werkcultuur)
- Welke uitdagingen spreken me aan? (het persoonlijk maken van het werk; willen bijdragen)
- Hoe reageer ik op tegenvallers en verandering? (groei, leren en veerkracht)
- Waar loop ik warm voor? (wellevendheid en geluk)
(Bron: Gids voor Personeelsmanagement)