Als je als directeur vertrekt, is het zaak dat je de winkel netjes achterlaat. Hoe doe je dat?
In de managementliteratuur gaat het vaak over de eerste ‘100 dagen’ van de pas aangestelde ceo. Maar bij ceo-wisselingen zijn de laatste 100 dagen van de zittende ceo even belangrijk. Het is cruciaal dat de vertrekkende ceo tot op de laatste dag van zijn aanstelling alles op alles zet om de onderneming in een zo goed mogelijke conditie achter te laten. De kans op een succesvolle wisseling van de wacht aan de top is dan het grootst. Meestal weet de zittende ceo wanneer hij vertrekt. En meestal zit er enige tijd – 3 maanden tot een jaar – tussen de aankondiging van het vertrek en het daadwerkelijke vertrek. Veel ceo’s menen dat zij – om hun opvolger niet voor de voeten te lopen – vanaf de aankondiging gas terug moeten nemen en grote beslissingen moeten vermijden. Dat is begrijpelijk maar niettemin een vergissing, want je mist zo de kans om de nieuwe ceo enkele belangrijke voordelen mee te geven: een heldere strategie, een flinke dosis ‘operationeel momentum’, een sterk managementteam en een schone lei met een minimum aan lastige kwesties die zijn blijven liggen.