Wanneer ben je tevreden met je werk? Hoe werk je gezond en hoe gezond is je werk? Welke managementstijl past bij je? Is je baan duurzaam of draagt deze juist bij aan meer vervuiling? Hoe belangrijk is het gevoel dat je zinvol werk doet? Allemaal vragen die samenhangen met het fenomeen werkgeluk. Werkgeluk kent veel aspecten. Heb je een topbaan als verpleegkundige of arts, maar ben je overbelast door personeelstekort – een actueel probleem – dan kun je niet echt van werkgeluk spreken. Want er zijn acht factoren van werkgeluk.
Heb je een geweldige baan bij Shell of Tata Steel, maar weet je diep in je hart dat je werkgever vervuilend bezig is, hoe gelukkig ben je dan? Heb je een geweldige promotie gemaakt, maar kom je terecht in een slechte sfeer? Het zal je werkgeluk drastisch ondermijnen. Heb je een goedbetaalde ambtenarenbaan, maar vind je je werkzaamheden betekenisloos? Ook niet bepaald een ticket naar geluk.
Werkgeluk in inhoud
Onderzoeken zoals dat van Saari en Judge (2004) laten zien dat werkgeluk allereerst samenhangt met de inhoud van het werk. Judge en collega’s vergeleken dit in 2010 met salaris en ontdekten dat er juist een laag verband is tussen gelukkig zijn op je werk en het ontvangen van een goed salaris.
Factoren van werkgeluk
Volgens de Monitorgroep die in 2019 in Nederland onderzoek deed naar de relatie tussen geluk en werk zijn er acht essentiële factoren van belang voor werkgeluk:
- Vertrouwen: zoals vertrouwen van collega’s en leidinggevenden. Dit gaat ook over de mate van openheid naar elkaar en de ervaring van veiligheid.
- Plezier: de Nederlandse werknemer wil het vooral leuk hebben op zijn werk.
- Verbinding: werk moet een plek zijn waar je je kunt verbinden, niet alleen met collega’s, maar ook met de bedrijfscultuur. Een ‘thuisgevoel’ geven dus.
- Voldoening: het werk dat je doet moet ook zinvol zijn of resultaat geven.
- Zingeving: je wilt kunnen bijdragen aan iets goeds, groters of belangrijks.
- Competentie: we willen een baan die de mogelijkheid biedt om te doen waarin we het beste zijn.
- Waardering: wij mensen vinden het belangrijk om positieve feedback te ontvangen en ertoe te doen.
- Autonomie: werk moet ons het gevoel van autonomie, inspraak en zelfbeschikking geven.
Steeds kritischer
De gemiddelde werknemer wordt steeds kritischer. Werknemers hebben bovendien momenteel de krapte op de arbeidsmarkt mee. We kijken anno nu kritischer rond en stellen onszelf de vraag: waar is het beter? Waar kan ik mijzelf wél ontwikkelen, waar word ik gehoord, gezien en gewaardeerd? Waar voel ik verbinding met de bedrijfscultuur? Waar kan ik zinvol werk doen of ervaar ik het maximale resultaat van mijn werk?
Helaas heeft deze individuele kijk op werkgeluk dikwijls negatieve implicaties voor een team of bedrijf als geheel. Het levert vooral veel onrust, weinig continuïteit en ten slotte ook een grotere werkdruk voor de blijvers op. Doen werkgevers te weinig om werknemers gelukkig te houden, dan verliezen werknemers hun motivatie en vertrouwen; een domino-effect. Jobhopping is ondermijnend voor ieder bedrijf. Maar ‘doen waar je het beste in bent’, ‘autonomie’ en ‘je thuis voelen’ zijn reële eisen van de moderne werknemer. Die wensen kun je niet negeren.
Bron: HSP op de werkvloer
Door: Susan Marletta Hart