Door de crisis hebben veel bedrijven het moeilijk. Ondernemers zien dat het vertrouwde business model steeds minder tot succes lijkt. Tijd dus om de bakens te verzetten. Maar hoe? Laat je inspireren door deze 3 onderzoeken naar wat bedrijven succesvol maakt, ongeacht de economische omstandigheden.
1. Focus je op je bedrijfs-DNA
In 2009 verscheen het onderzoek ‘Merkoriëntatie Als Succesrecept‘. Hieruit bleek: ondernemingen presteren financieel fors beter naarmate ze hun merk-identiteit als uitgangspunt gebruiken. Laat je niet misleiden door het woord ‘merk’: het onderzoek betrof een brede groep sectoren waarvan een groot deel business-to-business. Je hoeft dus geen Unilever of Coca Cola te heten om hier je voordeel mee te doen. Daarom spreek ik liever niet van merkidentiteit, maar van ‘bedrijfs-DNA’.
Het gaat dan ook niet over een marketing- of communicatie-truukje, maar over de manier waarop strategie tot stand komt: ‘Het belangrijkste kenmerk van zulke ondernemingen is dat binnen deze organisaties de merkidentiteit het uitgangspunt vormt voor alles wat ze doen.’ Je bedrijfs-DNA bepaalt dus ook: hoe richt ik mijn organisatie in, welke mensen neem ik aan, welke partners kies ik, enzovoort.
2. Breng het terug tot de kern
Jim Collins deed jarenlang onderzoek naar welke bedrijven op lange termijn de beste prestaties leverden. De beste bedrijven waren zich bewust van en oriënteerden zich op het snijvlak van drie inzichten: ‘1) waar heb je een diepe passie voor?, 2) waar kun je het beste van de wereld in zijn?, en 3) waar kun je je geld mee verdienen?’ Het idee hierachter is om als organisatie te focussen op je essentie, op je bestaansrecht. En je niet te verliezen in allerlei complexiteiten waar je niets aan hebt.
3. Volg de spelregels die bij je DNA passen
Martijn Driessen van Ondernemerstest.nl promoveerde op de psychologische aspecten van succesvol ondernemerschap. Hij deed uitgebreid onderzoek naar hoe psychologische aspecten van de ondernemer de succeskansen van de onderneming beinvloeden. Hij beschrijft onder anderen hoe de verschillende stereotypen ondernemers (‘archetypes’) presteren in verschillende fasen van de bedrijfslevenscyclus. Wat blijkt: de spelregels voor succes verschillen per type ondernemer per levensfase. En hangen impliciet dus ook af van het DNA van de organisatie.
Begin met het bepalen van je bedrijfs-DNA
De rode draad van deze onderzoeken is duidelijk: kennelijk heeft iedere organisatie een soort DNA, dat tot uiting komt in de strategie, processen, systemen, cultuur en communicatie. Wil je als organisatie je kans op succes vergroten dan moet je je ten eerste bewust worden van dit DNA. Daarna moet je het doorvoeren in alle keuzen die je maakt.
Je kunt sinds enkele dagen op de website van FreeKick Strategie gratis je DNA-bedrijfsprofiel bepalen.
Bron: Ernesto Spruyt, FreeKick Strategy
Boekentip: Business Model Generatie.