Consultant Stuart Cross staat in het Verenigd Koninkrijk bekend om zijn praktische benadering van complexe vraagstukken. Lees hieronder zijn tips om groeistrategieën te ondersteunen.
1. Je kunt niet kiezen: wel of niet een strategie hebben. Je kunt niet zonder een strategie – als je ten minste voorspoedig wilt groeien
Als je geen uitgewerkte plannen hebt over wat voor soort bedrijf je wilt zijn (in welke behoeftes wil je voorzien, welke waarde wil je creëren?) en hoe je daarin kunt slagen, is de onvermijdelijke consequentie dat je alleen op prijs zult kunnen concurreren.
2. Het is veel belangrijker om goed te willen zijn in wat je doet, dan te willen opereren in een veelbelovende markt
Veel bedrijven willen naar China of India, maar de enige manier om met globalisering geld te verdienen, is door een voordeel uit te buiten dat concurrenten niet hebben.
3. Een strategie is opgebouwd uit vier elementen
Bepaal je Doel – zonder doel geen richting en focus. Bepaal je Markt – producten, diensten, klanten, kanalen, geografisch bereik. Bepaal je Concurrentievoordelen – de manier waarop je wilt concurreren. Bepaal je Agenda voor Aktie – de prioriteiten waarmee je je strategische ambities wilt waarmaken. Kun je uitleggen wat nú je strategie is, en wat die naar jouw mening over, zeg drie jaar, zou moeten zijn?
4. Er zijn vijf manieren om je concurrenten op afstand te houden
Je kunt streven naar Product leadership, Price leadership, Convenience leadership, Service leadership of Solution leadership. Welke leider ben je nu en hoe ga je je markt in de nabije toekomst leiden? Wil je de beste of de goedkoopste leverancier worden, of de leverancier die uitblinkt in gemak of in service, of die de beste oplossingen biedt?
5. Evenwicht tussen intern en extern
De beste manier om uit deze vijf mogelijkheden de profijtelijkste te bepalen, is om na te gaan in welke mate de interne kerncapaciteiten van je bedrijf, zoals de kennis van medewerkers, tegemoet kunnen komen aan de externe behoeften en wensen van klanten.
6. Actie gaat boven voornemens
Succes valt meestal ten deel aan die bedrijven die leren én het geleerde het snelst kunnen toepassen. Dus: wacht niet totdat je aanbod perfect is, maar breng het product naar de markt en pas het dan aan op basis van de opgedane ervaringen.
7. Minder is meer
Streef niet te veel prioriteiten na: het is beter om met drie dingen flinke passen te maken dan met honderd een beetje in beweging te komen. Je kunt altijd nog later – als de tijd daar rijp voor is – een voornemen ten uitvoer brengen.
8. Wees gefixeerd op de visie, maar flexibel tijdens de reis
Verwissel van zeil al naar gelang hoe de wind waait, maar verlies nooit je bestemming uit het het oog. Ga ervan uit dat je je tactieken en initiatieven moet bijstellen, maar hou je handelen altijd gericht op wat je wilt bereiken.
9. Te veel succes kan ook leiden tot falen
Bedrijven falen als ze niet goed zijn in wat ze doen, maar ook als ze te goed zijn in wat ze doen. Kodak was zeer succesvol met ‘papieren’ fotografie, zo succesvol dat het bedrijf niet tijdig reageerde op de komst van digitale technologieën. De les hieruit: evalueer continu je strategie en vooronderstellingen op relevantie en geldigheid.
10. Neem de tijd voor observeren en reflecteren
Toen Apple Steve Jobs terughaalde om het bedrijf weer te gaan leiden, vroeg de directie hem welke strategie hij volgde. Zijn antwoord: ‘ik wacht op de volgende grote hype’. Dus: wat is in jouw markt ‘the next big thing‘ en hoe zet je deze om in een kans?
Bron: Morgan Cross Consulting.