De problemen in de zorg zijn van organisatorische, (bedrijfs)economische, logistieke, culturele, juridische, psychologische en intermenselijke aard. Sommige problemen zijn ernstig en persistent, andere lijken op relatief korte termijn relatief eenvoudig op te lossen. Ze zijn voor een deel vanzelfsprekend: er is geen enkele sector waar alles optimaal verloopt.
Met de constatering dat er problemen zijn, neemt de zorg dus geen unieke positie in. Wel lijkt de zorg onevenredig geconfronteerd te worden met structurele, ongrijpbare problemen die elkaar versterken. De problemen lijken te kunnen worden samengevat in vijf grootste gemene delers.-
De zorgdefinitie
-
Het zorgaanbod
-
De zorgvraag
-
De relatie tussen vraag en aanbod
-
Er is een waardenprobleem
Om de zorg kunnen we niet heen, maar dé zorg bestaat niet.De zorg heeft daardoor wellicht meer nog dan andere sectoren last van de neiging om nadruk te leggen op problemen die zich op korte termijn voordoen, op het bestrijden van deelaspecten of symptomen en op een oppervlakkige interpretatie van problemen – ze worden op face value genomen. Er wordt niet of veel minder gekeken naar langetermijneffecten, integrale problemen en de diepe, werkelijke problemen die achter de oppervlakkige, schijnbare problemen schuilgaan. Dit heeft symptoombestrijding tot gevolg en houdt het risico in dat het oplossen van het ene zorgprobleem een ander zorgprobleem veroorzaakt.