Organisaties die het meest baat hebben bij duurzame (organisatie)verbeteringen, zijn de grote bureaucratieën die door fusies niet meer op een menselijke maat kunnen functioneren: denk aan kabelmaatschappijen, energieleveranciers en verzekeraars, of de gezondheidsbranche, waar noodzakelijke verbeteringen maar moeizaam tot stand komen. Eerder is al aan de orde gesteld: wat zijn nu verbeteringen, wat is succesvol? Dit blijft toch het doel van veranderkunde: succesvol veranderen.
Succesvol veranderen
Wat is succesvol eigenlijk? ‘Succesvol’ kent diverse criteria (zie ook paragraaf 16.3 van het basisboek Veranderkunde). De volgende voorbeelden dienen ter illustratie daarvan:- Succesvol is het, indien één deelproject (efficiency verhogen) is geslaagd (de oorspronkelijke doelen zijn gehaald).
- Succesvol is het, indien meerdere deelprojecten (kwaliteit producten, kwaliteit dienstverlening en service, en andere structuur tussen verkoop en marketing) in samenhang als einduitkomst bijvoorbeeld een meer tevreden klant krijgen of een hogere efficiency et cetera.
- Succesvol is het, indien de oorspronkelijk doelen zijn gehaald en niet-bedoelde negatieve effecten, zoals sfeerverslechtering, conflicten en wantrouwen, achterwege blijven.
Het gaat verder
Succesvol veranderen, zo is al eerder beschreven, gaat veel verder, en kan ook nog door allerlei actoren op een andere wijze bekeken worden:- Succesvol vanuit de optiek van de top van een organisatie: we hebben met weinig ‘schade’ en ‘onrust’, zelfs met relatief weinig kosten, een aantal strategische doelen gehaald.
- Succesvol vanuit de optiek van de manager: het verandertraject is qua proces en uitkomst naar tevredenheid verlopen en de implementatie is effectief afgerond.
- Succesvol vanuit de optiek van de medewerkers: ik weet nu precies waar ik aan toe ben, de onduidelijkheden zijn weggenomen en zie nu ook de noodzaak van de verandering en de relatieve voordelen.
- Succesvol vanuit de optiek van de change-agent: de top is tevreden en ik ben er zonder kleerscheuren af gekomen.
Zinvol veranderen even belangrijk als succesvol veranderen
Succesvol veranderen is vaak het ultieme doel. Toch zijn daar vraagtekens bij te zetten. Wat te denken van bijvoorbeeld een ‘succesvol’ verandertraject, waardoor men kostenbewuster is gaan werken, maar waarna de sfeer is verslechterd, de samenwerking minder goed is geworden en de motivatie om te werken erop achteruit is gegaan? Een andere benadering van succesvol is ook nog om te kijken naar het handelen van de change-agent dan wel de managers die tijdens dat veranderproces zich misschien niet altijd even zuiver hebben opgesteld, missers hebben gemaakt ten koste van de medewerkers en toezeggingen hebben gedaan die ze niet nakwamen. Het effect hiervan aan het eind van het traject is simpel: het vertrouwen in hen is weg en de medewerkers zullen geen stapje harder voor hen zetten. Al deze zaken hebben eigenlijk betrekking op zinvol handelen en veranderen, waarmee we bedoelen dat we niet alleen moeten koersen op de successen, maar ook op nevendoelen, namelijk kijken in hoeverre de betrouwbaarheid, betrokkenheid, eerlijkheid en zelfs duurzaamheid nagestreefd kunnen worden.Duurzaamheid als extra dimensie
Bij dat laatste concept, duurzaamheid, wordt er een extra dimensie toegevoegd aan de professionaliteit van de change-agent. Die dimensie heeft betrekking op zijn eigen waarden. Een change-agent heeft namelijk ook zijn eigen waarden, waarmee hij grenzen trekt of juist nieuwe mogelijkheden creëert om aan een verandertraject zijn visie te verbinden. Natuurlijk is het altijd dan nog aan de ‘decision-makers’ om daar uitvoering aan te geven. Toch zou het meer tot de mogelijkheden moeten behoren om ook als change-agent een (maatschappij)visie te geven, voor zover het in het belang is van organisatie en mens. Het omgekeerde is zeker niet wenselijk, namelijk dat de change-agent een opdracht uitvoert die haaks staat op de belangen van de medewerkers, de klant, de patiënt of de samenleving. De kernvraag wordt steeds meer: handelen change-agents wel zo zinvol?Zinvol veranderen
‘Zinvol’ kent ook meerdere criteria en we zien dit begrip als een aanvulling op en als een toegevoegde waarde van ‘succesvol’:
-
zinvol is het, indien tijdens veranderprojecten het handelen van de change-agent integer was, de change-agent professionaliteit hoog in zijn vaandel had staan, en hij tevens een bijdrage heeft geleverd aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de managers en de organisatie;
-
zinvol is het, als er zodanig professioneel en integer gehandeld wordt door de change-agent, dat er geen onnodige onzekerheid, angst, onduidelijkheid en wantrouwen ontstaan en dat de verandering evenmin onnodige weerstand, conflicten en sfeerverslechtering tot gevolg heeft .