Hoe minder regels hoe beter. Medewerkers hebben ruimte nodig om in elke individuele situatie op klanten in te kunnen spelen. Hiervoor moeten er zo min mogelijk regels zijn, zachte regels moeten gebogen kunnen worden, maar harde regels dienen ook gerespecteerd te worden. Een bekend en al wat ouder voorbeeld is dat van Nordstrom. Het handboek voor medewerkers heeft vele jaren bestaan uit één kaartje met één regel . De organisatie nodigt medewerkers uit dát te doen wat ze nodig achten om de klant tevreden te stellen.
Welcome to Nordstrom We’re glad to have you with our Company. Our number one goal is to provide outstanding customer service. Set both your personal and professional goals high. We have great confidence in your ability to achieve them. Nordstrom Rules: Rule # 1: Use best judgement in all situations. There will be no additional rules. Please feel free to ask your department manager, store manager, or division general manager any question at any time.Twijfelt de medewerker, dan wordt hij uitgenodigd de manager om hulp te vragen. Medewerkers worden in een uitgebreid trainingsprogramma getraind in het toepassen van deze regel waarbij het gezond verstand vooropstaat. Men leert wat ‘doing the right thing’ betekent, bijvoorbeeld op het vlak van het terugnemen van artikelen (zonder dat de klant zich hoeft te verantwoorden), meelopen met de klant en als men een artikel niet heeft, meelopen naar de concurrentie.