Leiderschap is een cruciale succesfactor bij traditionele analytics en is al net zo belangrijk bij big data. We beschikken niet over veel voorbeelden van leiders van ondernemingen die zich substantieel committeren aan big data. Leiderschap voor big data is schaars.
Een belangrijk leiderschapskenmerk met betrekking tot big data is de bereidheid om experimentele activiteiten met data op grote schaal te sponsoren. Big data vereisen, op dit moment althans, nog enig goed gefundeerd geloof. De ROI is moeilijk vooraf vast te stellen – vooral als het gaat om nieuwe producten en diensten of betere beslissingen. Dat geldt vooral in de discoveryfase. Zoals Tasso Argyros, medeoprichter van Aster Data (nu Teradata Aster) zegt: “Het is zeldzaam dat er een budget is voor discovery.” Hoe dan ook, er zijn enkele leiders die het risico durven aan te gaan op basis van overtuiging. Bij LinkedIn bijvoorbeeld was medeoprichter Reid Hoffman ook oprichter van PayPal geweest, en hij wist dat er substantiële kansen lagen voor het exploiteren van online transactiedata. Het was vooral zijn beslissing om datawetenschappers te gaan inhuren voor de productengineeringorganisatie. Hij moedigde ze niet alleen aan om te proberen nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, maar ook om rechtstreeks met hem contact op te nemen als hun problemen vastliepen in het proces of de hiërarchie.