Ontwerp Betere Business biedt structuur en tools om je te leren denken als ontwerper
Er zijn de laatste jaren meerdere boeken verschenen over het ontwikkelen van businessmodellen, waarvan Business Model Generatie wellicht wel de bekendste is. Ook het onderwerp design thinking heeft niet te klagen over aandacht. Voor wie geen tientallen boeken wil lezen maar op zoek is naar praktische methoden en tools, is er nu het boek Ontwerp Betere Business. Het biedt tools, skills en een frisse mindset voor strategie en innovatie. Ontwerp Betere Business leert lezers denken als een ontwerper. En dat is nodig, want kleine incremetele verbeteringen aan je businessmodel zijn prima, maar ze helpen je niet als morgen een nieuwe speler met een totaal nieuw businessmodel op een heel andere manier inspeelt op de behoeften van jouw klanten. Wat wel helpt is zelf die dieperliggende klantbehoeften begrijpen en er met een heel nieuwe benadering op inspelen, of dat nu een nieuw kanaal is, een nieuw product of een nieuwe dienst. Ontwerp Betere Business biedt tools en vaardigheden om de kansen te benutten die ontstaan in een onvoorspelbare omgeving. Het boek biedt canvassen en andere visuele tools om het ontwerpproces te structureren. Want ontwerpen is niet alleen een mindset, het is ook een iteratief en cyclisch proces. Hoe beter je dat proces doorloopt, hoe beter je businessmodel zal aansluiten bij nog niet eerder ontdekte behoeften van klanten.Businessmodel ontwerpen als proces
Ontwerp Betere Business beschrijft het ontwerpproces als zeven stappen, die je niet volgtijdelijk zet maar die je soms meerdere keren moet herhalen voor je toe bent aan de volgende stap. Het proces begint met het voorbereiden van je team en van de manier waarop je werkt. Het startpunt van het team is hun uitgangspunt, hun point of view. Vaak is dat een bepaald probleem. Vanuit dat uitgangspunt onderzoek je de wereld en leg je je oor te luisteren bij klanten. Dat onderzoek roept vrijwel altijd nieuwe ideeën op. Die ideeën verbeteren je point of view. Je kunt meerdere keren deze cyclus doorlopen, tot je voelt dat jouw idee zo goed is dat je het middels een prototype kunt testen bij de doelgroep. Ook dit zal weer nieuwe ideeën opleveren, en verbeterde versies van je prototype. Zo kom je in enkele iteraties uiteindelijk tot een gevalideerd ontwerp dat klaar is om op te schalen.