Heel soms maak je een vergadering of een bijeenkomst mee waarin mensen elkaar opeens vinden in een gezamenlijke, uitdagende missie. En waar die missie vervolgens ook nog eens handen en voeten krijgt.
Zulke sessies noemen strategisch adviseur Chris Ertel en innovatiespecialist Lisa Kay Solomon strategische gesprekken of ‘momenten met impact’. In hun boek met dezelfde titel laten ze zien hoe die momenten leiden tot positieve verandering in een organisatie, en hoe je ze creëert. Strategische gesprekken lijken op het eerste gezicht op gewone vergaderingen of brainstormsessies, met een aantal goed gekozen deelnemers, een agenda, doelstellingen enzovoort. Maar ze zijn veel meer dan dat: ze stimuleren een team om creatief en ‘emotioneel’ te denken, zeggen de auteurs. Daar moeten de deelnemers overigens wel goed op worden voorbereid. Ze dienen te worden voorzien van het juiste ‘vergader’materiaal, en in een inspirerende setting te worden ontvangen waarin de beoogde gesprekken tot bloei kunnen komen. Onder die condities brengen ze nieuwe inzichten voort, waarin de beste ideeën van mensen met verschillende achtergronden en perspectieven zijn samengebracht. Ze tillen de deelnemers uit boven het gekrakeel rond dagelijkse beslommeringen en bekrompen eigenbelangen en focussen hen op hun collectieve hogere doelstelling.Vijf stappen voor strategische conversaties
Ertel en Solomon raden iedereen die een strategisch gesprek wil ontwerpen de volgende stappen aan:- Maak de doelstellingen bekend en definieer het doel. ‘Er zijn slechts drie redenen om een strategisch gesprek te houden: inzicht creëren, keuzes formuleren of beslissingen nemen. Elke sessie moet zich richten op slechts een van deze doelen – en niet meer dan één.’
- Deelnemers selecteren: zorg voor uiteenlopende perspectieven. ‘Het gaat erom waarde te creëren uit de kruising van verschillende perspectieven, ervaringen en deskundigheden die binnen elke organisatie aanwezig zijn.’
- Bepaal de inhoud en kader de kwesties in. ‘Een goed kader zorgt ervoor dat inzichten “blijven hangen” en versnelt daardoor vooruitgang bij lastige kwesties.’
- Vind een locatie en creëer de juiste omgeving. ‘Zorg dat je weloverwogen keuzes maakt over alle elementen van de omgeving – van de fysieke ruimte tot artefacten en de esthetische kant. Net als in een goede theaterproductie moeten alle onderdelen naadloos en geïntegreerd samenvallen.’
- Stel de agenda vast en maak er een ervaring van. ‘Schenk aandacht aan de emotionele en psychologische beleving van de deelnemers. Een geweldig strategisch gesprek is niet alleen een intellectuele exercitie – het is ook een stimulerende en memorabele ervaring.’