Iedereen die kan in Nederland, blijft thuis. Dat werd het devies aan het begin van de Coronacrisis. Ook de inwoners van de landen om ons heen bleven thuis. Als collectief accepteren we dat het coronavirus ons leven is binnengedrongen en ons de komende tijd ook nog in haar greep houdt.
Na een eerste fase van shock en focus op de directe prioriteiten, proberen we nu gezamenlijk grip te krijgen op de gevolgen en ons voor te bereiden op het nieuwe normaal. Iedereen draagt daar een steentje aan bij; laptops worden in bruikleen gesteld, crowdfunding acties opgestart, eventlocaties omgebouwd tot noodhospitalen en maatregelen nageleefd.
Bedrijven zoeken in deze tijd ook het collectief op van hun ecosysteem. Juist in deze tijd willen bedrijven naast hun klanten en medewerkers staan en zijn ze in intensief contact met hun leveranciers. De boodschap is: we moeten samen door deze crisis komen, laten we elkaar helpen. Coen Boogaart, managing partner van EY Nederland leerde deze wijze les al uit eerdere crisissituaties.
Beluister de Podcast:
Coen Boogaart: ‘Dit is niet de eerste crisis die ik meemaak. Wij hebben meer crises of grote problemen bij klanten meegemaakt.En één van de grote zaken die je dan heel duidelijk ervaart is dat je, als je met klanten een hele moeilijke periode doorgaat – waarin je het soms ook best wel eens vreselijk met elkaar oneens mag zijn, maar je neemt moeilijke beslissingen met elkaar – dan heb je een relatie voor het leven. Nu ook in deze tijd is het ontzettend belangrijk om er te zijn voor je klanten. Om die te helpen. Er zijn voor je klanten is denk ik absoluut essentieel.’
Bron: 100 dagen Coronacrisis
Door: Salem Samhoud