Japie Stoppelenburg (29) schreef een handboek voor (de omgang met) millennials.
Stoppelenburg (inmiddels 29 jaar oud) begon zijn carrière in 2006, als ontwerper bij digitaal bureau 7U. Na een aantal jaren als lead creative bij TamTam werd hij in 2014 creatief directeur bij reclamebureau a friend of mine. Met 45 meest jonge werknemers maakt het bureau campagnes voor bedrijven als FrieslandCampina, Unilever, Philips, Rabobank, bol. com en G-Star.
Vooral de millennials hebben het zwaar op de werkvloer, weet Stoppelenburg inmiddels uit eigen ervaring. Zijn medewerkers zijn bijna allemaal geboren tussen 1981 en 2000, en zijn dus representanten van de veelbesproken millennialgeneratie. Over en voor hen schreef hij een handboek, in het Engels en verschenen bij Dept Books, You’re a legend and everyone else sucks (EAN: 9789082671216).
Narcistisch ego
De belangrijkste oorzaak van het ‘millennialleed’ is volgens generatiegenoot Stoppelenburg hun ‘veel te groot ego’, waar niet alleen hun werkgevers, maar ook zijzelf veel last van ondervinden. Wat opvalt is dat millennials niet lui of onwillig zijn, maar vooral veel denken en praten, en vervolgens heel weinig voor elkaar krijgen. Ze weten precies wat er mis is, kunnen dat perfect analyseren, maar doen er vervolgens niets aan om de situatie te verbeteren. Ze zijn verwend. Ze zijn voortdurend bezig met hoe ze overkomen. Ze hebben een ingewikkeld zelfbeeld en ego, en ook vaak te hooggespannen verwachtingen. ‘We zijn opgevoed met het idee dat we bijzonder zijn en dat alles aan ons uniek is.’ Daardoor lijden millennials vaak aan en onder een gigantisch, narcistisch ego. Dat zit henzelf als persoon en hun leidinggevenden bijzonder in de weg.
Stoppelenburg heeft het boek naar eigen zeggen geschreven naar aanleiding van een zoektocht die hij zelf doormaakte. ‘Aan de ene kant is ons altijd verteld dat we supergetalenteerd zijn en dat alles mogelijk is, maar dan kom je er later in je eerste echte banen achter dat het leven ook wel eens tegen zit.’ Dat aanvaarden (vroeger heette dat: volwassen worden) is een kritieke competentie die veel millennials maar moeizaam is bij te brengen. ‘We hebben teveel de neiging om constant naar iemand anders
te wijzen. Stop daarmee en accepteer dat jij het probleem bent.’
Stoppelenburg schreef zijn boek vooral voor en over millennials in de creatieve sector. Maar elke leidinggevende kan er veel nuttige kennis en tips uit halen!
Bron: Management Executive
Boekentip: