Er zijn drie grote hindernissen die mensen ervan weerhouden om vol te gaan voor nieuwe ideeën in het algemeen, en de ideeën in mijn boek Uitstekend in het bijzonder, en dat zijn:
Ja, maar … in mijn bedrijf/vak/organisatie ligt dat anders
Bedenk dat bedrijven en beroepen meer overeenkomen dan verschillen. De uitdaging is om die overeenkomsten te zoeken en te zien hoe die nieuwe ideeën toch kunnen werken. U hoeft bijvoorbeeld geen multinational te zijn om uw marketing in te richten volgens de velours-afzetkoord-aanpak. Ook als onafhankelijk professional of zelfstandig ondernemer kunt u daar goed gebruik van maken. Als ik bij de juwelier in mijn woonplaats terecht wil, moet ik eerst een afspraak maken en dan moet ik wachten of ik een uitnodiging krijg en dan pas mag ik de winkel binnen. Niet zo heel anders dan de American Express black card, waar je ook alleen op uitnodiging voor in aanmerking komt. Beide bedrijven zijn succesvol, omdat deze aanpak garandeert dat alleen de beste klanten binnenkomen.
Ik hou hier gewoon niet van
Bedenk dat u nooit nieuwe resultaten kunt verwachten van uw ouwe trouwe gedrag, houding, of ideeën. Juist de ideeën die u het minst aanstaan zijn meestal de ideeën die u het verst kunnen brengen in uw carrière of bedrijf. Weeg ieder idee daarom zorgvuldig, zelfs die ideeën die u het minst aanspreken, en kijk kritisch naar hoe u ze toch zou kunnen toepassen.
Dat kan ik gewoon niet maken, want de hele branche of al mijn collega’s zullen me dwarsbomen, bekritiseren of vierkant uitlachen
Bedenk dat als u doet wat iedereen doet, u zich niet onderscheidt en waarschijnlijk klem zit. In uw bedrijf of carrière gaat het om succes, niet om populariteit. Juist als u tegenstand ontmoet als u een nieuw idee oppakt, kon dat weleens een teken zijn dat u op de goede weg bent: piloten die in de Tweede Wereldoorlog in bommenwerpers vlogen, wisten het al: hoe zwaarder het afweergeschut, hoe dichter bij het doel. Juist de ideeën die u het minst aanstaan zijn meestal de ideeën die u het verst kunnen brengen in uw carrière of bedrijf.
Drie procent presteert Uitstekend
Uit data blijkt dat ongeveer 3 procent van de mensen, teams en organisaties erin slaagt om uitstekend te presteren en de top van hun sector of vakgebied te bereiken. Door de ideeën in dit boek toe te passen, kunt u tot die 3 procent gaan behoren. Uw andere optie is natuurlijk dat u tot de 97 procent blijft behoren die uiteindelijk voor die 3 procent gaat werken. De keus is geheel aan u.
Waar wacht u nog op?
Door: Paul Rulkens, auteur van het boek Uitstekend