
Onze samenleving is transparanter dan ooit. Daardoor is het nu veel moeilijker – voor individuen én organisaties – om issues binnenshuis te houden. De meeste leiders hebben nog geen grip op de nieuwe realiteit.
De 9-jarige Schotse scholiere Martha Payne startte in april 2012 haar blog NeverSeconds, waar zij onder het pseudoniem Veg – van veritas ex gustu – de lunches op haar lagere school fotografeerde en reviewde. Martha was kritisch – bijvoorbeeld over de veel te kleine porties en over de gebrekkige voedingswaarde van het eten. Toen celebritykok Jamie Oliver al snel een paar tweets de wereld in stuurde waarin hij haar project steunde, werd Martha’s verhaal opgepikt door kranten. In de eerste zes weken kreeg haar NeverSeconds-blog al 2 miljoen hits. En toen greep de school in: Martha mocht geen foto’s meer maken van de lunches die de scholieren kregen. Toen zij dat blogde, met vermelding dat het verbod was uitgegaan van het regionale bestuur, stak er een storm van protest op. Binnen 24 uur werden er ruim 2400 lezerscommentaren op haar blog geplaatst, de blog kreeg in een paar dagen tijd 1 miljoen hits, #mylunchformartha werd een trending topic op Twitter, en tijdschriften aan de andere kant van de wereld schreven over de gebeurtenissen. Het lokale bestuur kwam snel op zijn beslissing terug, wat tijdelijk nog meer aandacht genereerde. Martha kwam zelfs op tv met Jamie Oliver.- Kijk eens goed naar je aannames over hoe je informatie onder controle kunt houden. Kijk vooral welke aannames onrealistisch zijn. Misschien lukt het om een paar geheimen geheim te houden, maar dat zal duurder en moeilijker zijn dan vroeger. En er is een reëel risico dat het niet gaat lukken.
- Kijk goed naar hoe kwetsbaar je strategie is voor onbedoelde transparantie. Hangt de strategie van je organisatie sterk af van informatie die niet naar buiten mag komen? Is het antwoord ja? Kijk dan of je kunt overstappen op strategieën die niet afhangen van je vermogen om dingen geheim te houden. Dat wil zeggen: op strategieën die zijn gebaseerd op wat je organisatie doet in plaats van wat zij weet.
- Kijk goed naar de operaties van je organisatie: spelen daar kwesties die problemen kunnen opleveren als ze openbaar worden? Denk ook aan operaties in lagelonenlanden. Haal er eventueel externe specialisten bij en los issues preventief op.
- Ga ervan uit dat anderen informatie over je organisatie naar buiten gaan brengen en dat het je niet gaat lukken om dat tegen te houden. Het managen van je imago is een new game geworden. Reageer altijd snel, vooral als informatie niet klopt. Vermijd het Streisand-effect, waarbij pogingen om informatie te verbergen of verwijderen alleen maar meer aandacht trekken. Je gaat niet voorkomen dat valse beschuldigingen door de social media resoneren – correcties kunnen zelfs averechts uitpakken (waar inmiddels talloze voorbeelden van zijn). De beste manier om op incorrecte informatie te reageren is door accurate informatie en geverifieerde harde feiten cyberspace in te sturen.