
Organisaties moeten zichzelf voorbereiden op onverwachte gebeurtenissen die steeds vaker opduiken. Om op tijd en op de juiste manier te kunnen reageren is een zeer betrokken personeelspopulatie nodig. Betrokkenheid vertaalt zich in eigenaarschap, engagement, in de bereidheid om de extra meter naar ondernemerschap te lopen. Eén van de fundamentele propellers voor het versterken van de betrokkenheid van medewerkers is Vertrouwen. Zonder vertrouwen gaat alles langzaam en verantwoordelijkheden worden vermeden. Het zijn ‘snelheid’ en ‘initiatief’, die onmisbaar zijn in Singularity-omgevingen!
Op het slagveld zijn niet alleen de wapensystemen, kleding en communicatieapparatuur, maar ook de ‘strijdfilosofie’ drastisch veranderd. Het was Von Clausewitz die in 1830 schreef dat de, op dat moment algemeen aanvaarde, centrale commando- en controlestructuur niet voldoende was om in te spelen op de snelle en onverwacht veranderende omstandigheden op het slagveld. Hij bood het leger het inzicht dat in die tijden waarin het echt lastig werd, de lagere officieren op het slagveld veel meer autonomie moest worden gegeven voor beslissingen en directe acties. Hij stelde voor om het leger te organiseren in kleinere en meer flexibele eenheden en benadrukte het cruciale belang van de actuele, militaire ‘intelligence’ om de ‘mist van de oorlog’ weg te nemen. We zien zijn ideeën nog steeds terug in de basisstructuur en de filosofie van onze moderne speciale eenheden. Hoewel zakendoen niet is te vergelijken met oorlogvoering, kan een aantal lessen worden getrokken voor het omgaan met onzekerheden in een zakelijke omgeving.