De negen hoofdoorzaken van slechte besluitvorming.
Amerikaanse onderzoekers keken naar 360-feedbackdata over meer dan 50.000 leidinggevenden. Ze vergeleken het gedrag van degenen die in de ogen van anderen zeer goede beslissingen nemen met degenen die dat niet doen.
Negen trefzekere factoren voor rampzalige beslissingen:
- Luiheid
Dit in de vorm van de feiten niet controleren, geen initiatief nemen, aannames niet bevestigen en geen aanvullende input verzamelen. De mensen in kwestie vertrouwen op hun ervaring en zien resultaten simpelweg als verlengstuk van die ervaring. - Niet anticiperen op onverwachte gebeurtenissen
Het is vervelend om steeds te denken aan alles wat mis kan gaan, dus de meeste mensen negeren die mogelijkheid. Ten onrechte. Mensen gaan dood, krijgen ongelukken, gaan scheiden, markten storten in, huizenprijzen dalen, vrienden blijken onbetrouwbaar, we krijgen regen in plaats van zon. Onderzoek toont aan: als je tijd neemt om te bedenken wat er mis zou kunnen gaan, kun je beter anticiperen op problemen. Veel mensen zijn zo enthousiast over de beslissing die ze gaan nemen dat ze die veiligheidsklep straal vergeten. - Besluiteloosheid
De andere kant van de medaille: als je een beslissing neemt die gebaseerd is op continu veranderende gegevens, is het verleidelijk om steeds opnieuw om rapporten te blijven vragen of om nóg een analyse uit te voeren voor je spijkers met koppen slaat. Door al dat getalm kun je kansen missen. Beslissen vergt moed. Sommige mensen zijn zo verlamd door angst dat een fout hun carrière zal ruïneren dat ze elk risico uit de weg gaan. - Vastzitten aan het verleden
Sommige mensen nemen slechte beslissingen omdat ze vertrouwen op dezelfde data en processen die ze al gewend waren te gebruiken. Ze kijken niet of er een aanpak is die beter werkt. Slechte besluiten stoelen vaak op aannames die niet langer geldig zijn. - Geen afstemming met strategisch kader
De oorzaak van slechte beslissingen is soms dat ze niet zijn afgestemd op de overkoepelende strategie van de organisatie. Is er geen heldere strategie, dan lijken allerlei oplossingen hout te snijden. Als je het verband legt met de strategie, komen de beste oplossingen vanzelf bovendrijven. - Te veel afhankelijkheid
Sommige beslissingen komen nooit rond omdat de besluitvormer wacht op een ander, die weer moet wachten op nog iemand anders. Enzovoort. Effectieve besluitvormers vinden een weg om onafhankelijk te beslissen als dat nodig is. - Geïsoleerdheid
Leidinggevenden hebben soms niet de juiste relaties opgebouwd (of zijn niet goed genoeg in netwerken) om te kunnen bouwen op andermans expertise als dat nodig is. Het vergroot de kwaliteit van besluitvorming als je er mensen bij betrekt met de juiste kennis en ervaring. Soms willen besluitvormers zelf alle credits voor een beslissing krijgen. - Onvoldoende technische kennis
De beste leidinggevenden hebben diepgaande ’technische’ kennis van zaken. En als ze dat niet hebben, halen ze er experts bij. - Onvermogen om het wat, waar, wanneer en hoe van hun besluiten te communiceren
Het kan gebeuren dat goede besluiten slechte besluiten worden omdat mensen ze niet begrijpen, of er zelfs niet eens van afweten. Het communiceren van een beslissing, inclusief de redenen en implicaties, is cruciaal voor het succes ervan.
Bron: Jack Zenger en Joseph Folkman, HBR Blog Network, 01-09-2014
Boekentips: