Kunnen grote ondernemingen eigenlijk wel innovatief zijn of bevestigt het handjevol uitzonderingen feitelijk alleen maar de regel? Het kan, stelt boardroomconsultant Ken Favaro (baas van act2), door drie algemene innovatieprincipes te volgen.
De drie innovatieprincipes
Begin met specifieke problemen waar nieuwe oplossingen voor nodig zijn
De startupper die naar de durfkapitalist gaat voor financiering, krijgt bijna altijd als eerste vraag: welk probleem gaat jouw nieuwe businessidee oplossen? Het is de essentie van elke innovatie: het is een nieuwe oplossing voor een belangrijk probleem. En dat geldt óók voor grote ondernemingen, van Ford’s assemblagelijn (in 1913) tot Apple’s iPhone (2007). Veel ondernemingen beginnen innovatie op de verkeerde plek en op de verkeerde manier. Ze beginnen bijvoorbeeld met een ambitieus mandaat (‘we gaan innovatiever worden’), stretchdoelen (‘over 3 jaar 20% van onze inkomsten uit nieuwe producten’) , nieuwe technieken (designdenken, open innovatie), nieuwe functies (chief innovation of design officer) of nieuwe afdelingen (innovatiecentrum, corporate-ventures-unit). Het creëert misschien een druk gedoe van jewelste maar is niet geworteld in hoe innovatie in werkelijkheid plaatsvindt – en er gaat dan ook weinig innovatiefs uit komen.
Maak innovatie tot taak voor elke leider
Favaro krijgt vaak de vraag: wat zijn de meest innovatieve bedrijven? De realiteit is dat mensen – niet bedrijven – innovatief zijn. Zogenaamde ‘innovatieve bedrijven’ zijn bedrijven met leiders die hun handen vuil maken als het op innovatie aankomt. En dan niet alleen de leiders aan de top. Alle leiders moeten er verantwoordelijk voor zijn om op hun eigen functionele niveau innovatieve oplossingen voor problemen te vinden, van het producthoofd en het afdelingshoofd tot de BU-executive. Oplossingen die echt van henzelf (en hun mensen) komen.
Vervang de roep om ideeën door een jacht op precedenten
Als ware innovatie nieuwe oplossingen voor specifieke problemen zijn, dan zijn nieuwe ideeën het basismateriaal. En ideeën ontstaan uit ‘precedenten’ die te maken hebben met het probleem waar je aan werkt. Zo was Netflix’ aanbod in zijn beginjaren, maandelijkse abonnementen voor videoverhuur per post, geïnspireerd op het abonnementsmodel van sportscholen. Met hoe meer precedenten leiders worden geconfronteerd, hoe meer kans dat er precedenten bij zitten die leiden tot nieuwe manieren van denken en nieuwe ideeën. Hoe vind je precedenten? Zoek in je eigen ervaringen, doe onderzoek, vraag het aan collega’s, je organisatie, de crowd.
Vraag je mensen niet om ideeën maar presenteer de problemen die ten grondslag liggen aan je innovatiebehoeften, help ze om ze breed mogelijk over die problemen na te denken en vraag of ze gevallen kennen waarin (delen van) soortgelijke problemen zijn opgelost. Goede kans dat er zeer relevante precedenten boven komen drijven die tot nieuwe ideeën en echte innovatie leiden. En de drie innovatieprincipes helpen daar bij.
Boekentips:
Bron: Strategy+business
Door: Ed Kerkman