23 procent van de zorgprofessionals die werkzaam zijn in de verpleging, verzorging of revalidatie geeft aan dat ze hun werk nog maar net of zelfs niet volhouden als er niks verandert in de sector. Dit blijkt uit onderzoek van IT-serviceverlener Ictivity onder 1.025 zorgprofessionals in de caresector. Ruim de helft van de ondervraagden (53%) geeft aan het werk nog maar redelijk vol te kunnen houden. Er zit dus weinig rek meer in. De impact daarvan is voelbaar: 47 procent ervaart minstens de helft van zijn of haar werkdagen als te stressvol.
(On)menselijke zorg
Een mogelijke oorzaak voor het feit dat zorgverleners op hun tandvlees lopen, is dat 48 procent het gevoel heeft dat de klok belangrijker is dan de cliënt. Zij wijzen dit zelfs aan als reden waarom ze vaak geen goede zorg kunnen leveren. De tijdsdruk als gevolg van de groeiende administratieve last draagt hier tevens aan bij. Voor zes op de tien (62%) is tijdgebrek dan ook geen uitzondering, maar de standaard. En dat heeft implicaties voor de toekomst van de gehele sector. Want houden zorgprofessionals structureel te weinig tijd over? Dan voorziet driekwart (77%) dat goede zorg in Nederland niet meer gegarandeerd is. Dat is niet alleen een toekomstbeeld, maar voor veel zorgprofessionals dagelijkse realiteit.
Aan de lopende band
Voor bijna zeven op de tien professionals (67%) voelt de zorg soms als lopendebandwerk. Dit is een sectoroverstijgend gevoel, maar het meest merkbaar in verpleeg- en verzorgingshuizen (76%) en binnen de ouderenzorg (75%). Dat laat niet alleen sporen na op het werkplezier van de zorgmedewerker, maar ook op het welzijn. 55 procent komt op minstens de helft van de werkdagen mentaal uitgeput thuis. Ook fysieke uitputting is realiteit: 51 procent voelt zich lichamelijk uitgeput op de helft of meer van zijn of haar werkdagen. Voor een op de zeven is mentale en fysieke uitputting zelfs dagelijkse kost (respectievelijk 14% en 15%).
Bart van Bokhoven, segmentmanager zorg bij Ictivity: “Het is pijnlijk, maar tegelijkertijd niet verrassend dat zoveel zorgprofessionals hun werk nog maar net volhouden als er niets verandert in de sector. Waar ze ooit kozen voor de zorg vanwege de menselijke connectie, lijken ze die verbinding kwijt door uitputting, tijdsdruk en grote administratieve last. Deze uitdagingen spelen al langer en lossen we helaas niet morgen op. Juist daarom is het belangrijk om oog te hebben voor kleine aanpassingen die we wél snel kunnen realiseren. Processen slimmer inrichten, werkwijzen versimpelen, systemen realiseren die echt ondersteunen. Dat kan gevoelsmatig al een groot verschil maken op de zorgwerkvloer.”
Bron: Ictivity