Van hoe innovatiekampioenen als Microsoft, Tata en PA Consulting slimme ideeën ontwikkelen, kunnen we veel leren.
Bij de term ‘innovatie’ denk je zomaar per ongeluk aan wetenschappers in witte jassen achter deuren waar R&D op staat. Onzin natuurlijk: de beste organisaties zijn volledig doordrongen van innovatie, van hun businessmodel en hun faciliteiten tot marketing en finance. Innovatie is op zich geen raketwetenschap: je hebt een slim idee en past dat slim toe om iets op een betere manier te doen. Je hoeft er geen genie voor te zijn en geen technisch meesterbrein. Het goede nieuws is dus: iedereen en elk bedrijf kan innovatief zijn. Het slechte nieuws: bijna niemand is het echt.
De do’s om innovatiever te zijn
Hoe word je innovatief? Management Today heeft er een conferentie over gehouden met een paar innovatiepowerhouses, getiteld Future of Work: Digital, en dat heeft inzichten opgeleverd:
- Steel ideeën. Originele bestaan niet – ze gaan altijd terug op andere ideeën. “Ik ben er dol op om ideeën op de ene plek te pikken en ze ergens anders toe te passen”, zegt de chief innovation officer van PA Consulting.
- Laat zien dat falen mag. Als je wilt dat mensen met fantastische ideeën komen en proberen om die in de praktijk te brengen, moet je bereid zijn om het kaf bij de koren te accepteren.
- Stimuleer om te experimenteren. Microsoft bijvoorbeeld doet elk jaar in juli een hackathon van een week. Mensen formeren daar hun eigen groep en werken een week lang aan een passieproject. Over de projecten wordt gestemd, en de winnaars mogen tijd doorbrengen met het topmanagement.
- Luister naar iedereen. Dat wil zeggen: erken dat goede ideeën óveral vandaan en van íedereen kunnen komen. Houd je oor goed op de grond en geef mensen ruimte.
- Ga slim om met je middelen. Kijk naar de resources die je in je organisatie of ecosysteem hebt en onderzoek hoe je die bij elkaar kunt brengen. Tata bijvoorbeeld bezit industriële bedrijven, een IT-business en een horlogebusiness en bracht die bij elkaar voor de ontwikkeling van een wearable voor industriële omgevingen.
- Weet welke ideeën je houdt – en welke je dumpt. Nee zeggen is cruciaal. Maak van leerzame mislukkingen geen dure mislukkingen.
Bron: Management Today, 28-6-2017
Door: Ed Kerkman