De meeste mensen hebben geen gestructureerde manier om na te denken over het complexe en heikele onderwerp ‘carrièreswitch’. Voor hen is Business Model You bedoeld. De titel van het boek verwijst naar de lezer, die zichzelf als een eenpersoonsbedrijf moet beschouwen, zodat hij vervolgens zijn ‘persoonlijke businessmodel’ kan definiëren en veranderen.
Canvasmodel
In het boek Business Model You! vertalen de auteurs Alexander Osterwalder, Yves Pigneur en Tim Clark eenvoudig en praktisch de inzichten uit Business Model Generatie naar een bruikbare methode voor het individu.
Centraal staat het canvasmodel. Dit model bevat de componenten die in elk businessmodel thuishoren: klanten, geleverde waarde, kanalen, klantrelaties, inkomsten, key resources, kernactiviteiten, key partners, en kosten. Al deze componenten vormen echter ook de bouwstenen van het Business Model You. Patrick van der Pijl (zie foto), ceo van Business Models Inc en mede-auteur van de bestseller Business Model Generatie en mede-auteur van de Nederlandstalige versie van Business Model You: ”Voor ondernemers is het heel vanzelfsprekend – of zou het dat in ieder geval wel moeten zijn – om hun business model eens kritisch tegen het licht te houden. Past het verdienmodel nog wel bij de ontwikkelingen in de markt? Waarom is het business model van de concurrent wel succesvol?’ Het is verhelderend en verfrissend om met soortgelijke vragen jezelf te benaderen.
‘Het is geweldig hoe veel professionele mogelijkheden opdoemen wanneer je Waarde en Doel – in plaats van vaardigheden – gebruikt als vertrekpunten om je carrière opnieuw uit te vinden’, zegt iemand in het boek die met het Canvasmodel werkte.
Geen gewoon managementboekÂ
Business Model You is zeker geen gewoon managementboek. Weliswaar staan er – net als in al die andere managementboeken – analyses, theorieën, adviezen, modellen en praktijkvoorbeelden in, maar toch is het totaal anders. Het boek is namelijk een co-creatie van de auteurs en maar liefst 328 ‘beroepslevenskunstenaars’ uit 43 landen. Zij vormden samen een forum dat commentaar leverde op concepthoofdstukken, voorbeelden en inzichten aandroeg, en de hele productie ondersteunde. Het zijn allemaal professionals die zichzelf opnieuw hebben uitgevonden. De ervaringen van de co-creatoren duiken overal op, en stimuleren de lezer om na te denken over vragen als: Wat vind ik leuk? Wat past bij me? Welke waarde voeg ik toe? Hoe verkoop ik dat?
Andere manier van kijken
Net als Business Model Generatie is het boek Business Model You! zeer aantrekkelijk vormgegeven en toegankelijk geschreven. Het boek leidt de lezer stap voor stap door het model en leert je een andere manier van kijken die je bewust maakt van je kwaliteiten en je visie. Ook bevat het boek cases van bijvoorbeeld zwemcoach Jacco Verharen en onderneemster Monique des Bouvrie hoe zij hun eigen propositie wisten te formuleren.
Tekst: Bianca Minkman en Loes Meeuwwissen (bewerkt door de redactie)