Onderzoek wijst uit dat Gen Z’ers een stuk positiever zijn over Boomers dan andersom, maar er gloort hoop op betere samenwerking
Over Gen Z is al veel gezegd en geschreven. De generatie wordt op social media en in opiniestukken regelmatig weggezet als lui, overgevoelig en zonder verantwoordelijkheidsgevoel of weerbaarheid. Ook op de werkvloer blijken deze vooroordelen hardnekkig, ervaart YoungCapital. Uit nieuw onderzoek van het jongerenuitzendbureau blijkt dan ook dat Boomers* een stuk negatiever zijn over Gen Z dan andersom. YoungCapital wil af van de onterechte stereotypen en de generatiekloof dichten. De oplossing? Minder onzin, meer gesprek.
Wij-zij denken tussen generaties
Uit het onderzoek komt naar voren dat Gen Z een stuk optimistischer is over Boomers dan andersom: 72 procent geeft aan positief te zijn over hun onderlinge samenwerking. Bij Boomers geldt dat voor minder dan de helft (49 procent). Daarnaast geeft 39 procent van Gen Z aan het idee te hebben dat oudere collega’s negatief over hun generatie spreken, terwijl slechts 18 procent van de Boomers ervaart dat jongere collega’s negatief over hen praten.
Lauren van der Heijden, CEO van YoungCapital is strijdbaar: “Wij-zij denken tussen generaties is van alle tijden. Het hoort er blijkbaar bij. Maar zo erg als nu hebben we het bij YoungCapital nog niet eerder meegemaakt. Aan de ene kant berekent het CBS dat de jongeren van nu meer werken dan alle generaties die voor hen kwamen. Aan de andere kant zitten we bij steeds meer opdrachtgevers vooroordelen over werkethiek te ontkrachten, nog voordat we er iemand hebben geplaatst. Dat gaat nergens over, en het moet zo snel mogelijk stoppen. Want het is niet productief. Het zorgt voor onrust in organisaties. En het is demotiverend voor jongeren.”
Boomers moeten van intentie naar actie
Kunnen die Gen Z’ers dan niks goed doen bij hun collega’s? Zeker wel, want 69 procent van de Boomers geeft aan van jongere collega’s te kunnen leren. Tegenstrijdig is het gegeven dat bijna de helft (44 procent) van de jongeren zich ergert aan de betweterigheid van oudere collega’s. Ook hun communicatiestijl roept weerstand op. Boomers zeggen dus wel open te staan voor samenwerking met jongeren, maar hun houding laat (nog) iets anders zien. Jongeren leren wel graag van hun ervaren collega’s. Dit wil maar liefst 86 procent en 41 procent geeft aan graag deel te nemen aan een mentorprogramma.
Generaties kunnen naar elkaar toe groeien
De bestaande afstand tussen jong en oud, in combinatie met de negativiteit die jongeren over zich heen krijgen via de (social) media, zorgen volgens YoungCapital voor onnodige ruis. Volgens Van der Heijden gaat het al enorm helpen als Boomers meer mét jongere collega’s praten, in plaats van óver ze. “Ons doel is om jongeren vooruit te helpen, hun potentieel te benadrukken en tegelijkertijd de samenwerking tussen jong en oud op de werkvloer te verbeteren. Die samenwerking kan echter alleen groeien als Gen Z echt serieus wordt genomen. En als jongeren de ruimte krijgen om niet alleen bij te dragen aan werk, maar ook aan het moderniseren van de werkcultuur.”
Gen Z’ers en Boomers hebben al veel gemeen
Dat er een generatiekloof op de werkvloer is, bevestigen jong en oud. Bijna een derde van zowel Boomers als Gen Z’ers ervaart een afstand tussen hen en de andere generatie. Ook zijn ze het er helemaal over eens wat belangrijk is voor een goede samenwerking: wederzijdse waardering, respect en open communicatie. De basis is goed, want de wederzijdse waardering is er al. Jong en oud erkennen elkaars sterke punten, die overeenkomen met hoe er over de eigen generatie wordt gedacht. Gen Z blinkt uit in digitale vaardigheden, creativiteit en omgaan met verandering, terwijl oudere generaties geprezen worden om stressbestendigheid, dienstbaarheid en het bespreken van lastige onderwerpen. Opvallend genoeg vinden beide groepen dat hun eigen generatie beter is in samenwerken.
Jongeren onmisbaar op elke werkvloer
YoungCapital-oprichter Hugo de Koning (44) is inmiddels zelf een beetje Boomer. “YoungCapital wordt dit jaar 25 en ik heb verschillende generaties zien opkomen. Dat gaat altijd gepaard met wat ups en downs. Je moet een tijdje aan elkaar wennen. Daar heb ik zelf ook wel eens mee geworsteld. Maar het gaat erom dat je snel die knop omzet. Dat je verder kijkt dan je eigen aannames en met open vizier het gesprek aangaat.
Eigenlijk is het heel simpel. In een krappe en vergrijzende arbeidsmarkt kun je het je niet permitteren om jong talent af te stoten door miscommunicatie of onderlinge irritaties tussen generaties. We hebben hun mindset, kennis en energie keihard nodig. Want zonder jongeren dalen innovatie, productiviteit en betrokkenheid. Daarom is het stimuleren van een cultuur waarin jong en oud en elkaar versterken essentieel voor het succes en de toekomstbestendigheid van organisaties.”
Boost Your Boomer-campagne
Het onderzoek maakt deel uit van YoungCapital’s nieuwe landelijke campagne “Boost Your Boomer”, waarin het jongerenuitzendbureau zich opnieuw bewijst als de bondgenoot van jong talent. De campagne benadrukt de waardevolle mindset en energie van jongeren op de werkvloer en laat zien hoe oudere generaties ervan kunnen leren. Om deze Boomers te laten proeven van deze jonge energie, gaat YoungCapital het land in met 150.000 blikken BOOOMer Energy Drink.
Beluister de podcast: Het generatie-effect:
Bron: YoungCapital