Uit veel onderzoek blijkt dat organisaties met een authentieke duurzame reputatie grote aantrekkingskracht hebben op de arbeidsmarkt. Hier blijken drie redenen voor te zijn. Hoe kunnen andere organisaties ook populaire werkgevers worden?
1. Duurzaamheid maakt werknemers trots
Duurzaamheidsacties verhogen de reputatie van de organisatie, maar alleen indien ze authentiek zijn en niet een verkapte marketingtruc. Werkzoekenden voelen zich trots als ze zich kunnen verbinden aan een onderneming die bewonderd wordt vanwege zijn duurzaamheid, of inzet voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Advies:- Omarm duurzaamheidspraktijken die verder gaan dan de normen of aanwijzingen die gelden in de sector.
- Doe mee met duurzaamheidswedstrijden en ga voor de hoofdprijs.
- Zoek in behaalde prestaties een reden om dit te vieren en versterk zo de trots van werknemers.
2. Duurzaamheid impliceert dat de onderneming geeft om haar personeel
Als een organisatie uitgaat van duurzaamheidsprincipes, dan geeft dat veel werkzoekenden het gevoel dat die organisatie ook een breed maatschappelijk welzijn tot zijn doelstellingen rekent, inclusief het welbevinden van het personeel. Advies:- Geef veel aandacht aan initiatieven of plannen van werknemers. Dit illustreert hoe de duurzaamheidsdoelstellingen van de organisatie verbonden zijn aan het streven voor werknemers betekenisvolle ervaringen te creëren.
- Communiceer naar de arbeidsmarkt dat het Human Resource beleid van de organisatie integraal onderdeel is van de na te streven doelstellingen op het gebied van duurzaamheid.
3. Duurzaamheid helpt werkzoekenden specifieke organisatiewaarden te verbinden aan hun persoonlijke idealen
Belangrijk is het duidelijk aan te geven dat duurzaamheidsacties van de organisatie voortkomen uit specifieke organisatiewaarden. Advies:- Expliciteer de waarden (bijvoorbeeld het beschermen van de natuurlijke leefomgeving), die de grondslag vormen voor specifieke duurzaamheidsacties.
- Demonstreer hoe de organisatie van hoog tot laag betrokken is bij duurzaamheid en dat dit een prominente plek heeft in beloningssystemen en bij opleiding en training.