Meer dan de helft van alle werkenden in Nederland ervaart één of meerdere keren per week stress. Gemiddeld gaat het om zeven werkdagen per maand. Slechts 54% voelt zich in zo’n geval gesteund door de leidinggevende. Tegelijkertijd vindt vier op de tien dat managers en andere collega’s niet in staat zijn om zonder oordeel het gesprek over stress en mentale gezondheid aan te gaan. Meer dan een kwart (27%) geeft aan dat de werkgever helemaal niets doet om de mentale gezondheid van medewerkers te bevorderen.Dit blijkt uit het onderzoek People at Work 2023: a global workforce view, uitgevoerd door het onderzoeksinstituut van HR- en salarisdienstverlener ADP. Voor het onderzoek zijn meer dan 32.000 werknemers in zeventien landen, waaronder Nederland, ondervraagd over actuele thema’s die op de werkvloer spelen.
Valkuil na pandemie
“Werkgevers moeten – ook na COVID-19 – waakzaam blijven en aandacht houden voor de mentale gezondheid van medewerkers”, benadrukt Agnes Jongkind, senior HR directeur bij ADP Nederland. Gedurende de pandemie waren bedrijven veel bezig met het zorgen voor het welzijn van hun medewerkers. Mentale en lichamelijke gezondheid werden in die periode steeds belangrijker. Valkuil is dat er nu geen of beduidend minder prioriteit aan wordt gegeven.
Ruim 1/3 lijdt onder stress
Opvallend is dat de ondersteuning vanuit werkgevers bij mentale gezondheidsproblemen is verslechterd in vergelijking met het onderzoek van een jaar geleden. Zo was het percentage werkenden dat zich gesteund voelde door zijn manager eerst 61%. Dat is nu gedaald naar 54%. De aandacht die werkenden vanuit collega’s ervaren, is ook gedaald van 66% naar 60%. Het percentage werkgevers dat helemaal niets doet is licht gestegen van 26% naar 27%. En dat terwijl het percentage werkenden dat zegt dat het werk daadwerkelijk onder stress lijdt, licht gestegen is naar 34%. Oftewel, meer dan één op de drie.
Welzijn bevorderen
Overigens bieden veel werkgevers nog steeds ondersteuning in de vorm van extra vrije dagen (15%) en het intensiveren van de communicatie en het contact met hun medewerkers (20%). Deze percentages zijn echter wel beduidend lager dan een jaar, toen 20% extra vrije dagen kreeg en 26% aangaf dat er meer communicatie en contact vanuit de werkgever was.
Het aantal ondervraagden dat aangeeft dat teambuildingsactiviteiten georganiseerd worden om het welzijn te bevorderen, is gestegen van 19% naar 22%. Ook geeft 15% van de ondervraagden aan dat ze na werktijd geen berichten van de werkgever meer hoeven te lezen en te beantwoorden.
Werk aan de winkel
“Het is een goede zaak dat werkgevers allerlei initiatieven nemen om medewerkers te ondersteunen, maar het allerbelangrijkst blijft dat de zorg en aandacht ingebed wordt in de dagelijkse praktijk”, vindt Jongkind. “Er is werk aan de winkel als 40 procent vindt dat de leidinggevende niet in staat is om dat zonder oordeel op de juiste manier te doen en slechts 54 procent van de medewerkers zich gesteund voelt door de manager. Die urgentie moet voelbaar en zichtbaar zijn. Een werkgever die goed zorgt voor zijn mensen, krijgt dat namelijk uitbetaald. Medewerkers die zich veilig en gesteund voelen, presteren meestal beter, zijn minder vaak ziek en voelen zich positiever over het bedrijf waarvoor ze werken. Zorg dat je als werkgever je leidinggevenden traint hoe medewerkers te helpen bij stress en mentale gezondheidsproblemen.”
bron: ADP