Je woning isoleren, afval scheiden of de fiets pakken? Vooral doen. Maar het echte verschil maak je op je werk. En dan ben je een klimaatwerker.
Een beter klimaat begint dus op je werk. Dit hoeft niet te blijven bij simpele ingrepen zoals afval scheiden en de lichten uitdoen als je je kantoor verlaat. Een klimaatwerker draagt praktische oplossingen aan waardoor de organisatie waarin hij of zij werkt klimaatvriendelijker wordt. Hiervoor hoef je echt geen topman of -vrouw binnen je organisatie of klimaatactivist te zijn.
Klimaatwerkers hebben brede blik
Succesvolle klimaatwerkers houden voortdurend scherp voor ogen hoe hun inspanningen bijdragen aan de hogere (maatschappelijke) langetermijndoelen van hun organisatie. Door die andere, bredere blik zijn ze gemotiveerder, creatiever en innovatiever. Soms kun je die ‘hogere doelen’ vrij letterlijk nemen. Neem de jonge medewerker die bij de NASA de vloer stond te dweilen toen president John F. Kennedy er een bezoek bracht. Op de vraag van de president wat zijn werk inhield, antwoordde hij trots: ‘Ik help een mens op de maan te krijgen.’ Zoals iedereen bij de NASA op zijn eigen manier bijdroeg aan de maanmissie, zo kan iedereen binnen zijn of haar organisatie bijdragen aan de klimaatmissie.
Klimaatwerkers hebben met elkaar gemeen dat ze vasthoudend koersen op hun persoonlijk kompas, op meerdere borden tegelijk schaken en de samenwerking zoeken. Ze kijken anders dan anderen naar hun organisatie en aarzelen niet om de gebaande paden te verlaten. Pas achteraf realiseren ze zich hoe ze daarmee het verschil hebben gemaakt.
Klimaatwerk is mensenwerk
Klimaatwerk is mensenwerk. De (technische) oplossingen zijn er, maar het is een uitdaging om te zorgen dat we er samen mee aan de gang gaan. Een klimaatwerker krijgt anderen mee: hij of zij verleidt collega’s tot een nieuwe toekomst, helpt ze omgaan met de krachten die dit losmaakt en motiveert ze om de goede dingen te doen.
Een bekend voorbeeld is de verduurzaming van Interface, een internationale tapijtproducent die intussen CO2 vasthoudt in plaats van uitstoot (Lees hier een interview met Geanne van Arkel van Interface). Maar ook in Nederland vind je klimaatwerkers, neem het cateringbedrijf Albron waar Henk zijn organisatie heeft gemotiveerd om verspilling te bestrijden en circulariteit te bevorderen. Maria weet juist de nieuwe generatie te inspireren door met het onderwijsprogramma Value Creators studenten helemaal klaar te stomen voor klimaat- en andere maatschappelijke projecten. Ze krijgen het omdenken, reflecteren, samenwerken en kritisch bevragen letterlijk met de paplepel ingegoten.
Maar hoe word je dan zo’n klimaatwerker?
Een open deur natuurlijk, maar het begint altijd met het zetten van de eerste stap. Zoek mensen op je werk die open staan voor je ideeën. Vaak blijkt er, bewust of onbewust, al van alles aan de gang in jouw organisatie of de markt waar deze zich in begeeft. Zorg dat jouw initiatief iets toevoegt aan die beweging, dat versterkt het in plaats van dat het averechts werkt.
Met een klein groepje van zo’n vijf personen ga je aan de slag. Als deze vijf deelnemers op hun beurt ieder weer vijf anderen motiveren tot een extra actie en zij op hun beurt weer vijf anderen, heb je in drie haalbare stappen al meer dan honderd mensen in beweging gebracht. Zo ontstaat een golf die uiteindelijk de hele organisatie over een kantelpunt helpt.
Klimaatwerkers zijn doeners
Mensen zijn doeners, willen de handen uit de mouwen steken en resultaten zien. Te snel overgaan tot actie leidt in de praktijk echter vaak tot versnippering en langs elkaar heen werken. Resultaten blijven hierdoor uit en de frustratie bij de deelnemers groeit. Eerst denken dus, dan doen. Maar dat betekent ook weer niet eindeloos brainstormen. Organiseer het proces in een overzichtelijke periode van pakweg een half jaar en plan daarin de nodige (tussen)stappen. Zo houd je focus en voorkom je verloop onder de deelnemers.
Bron: Klimaatwerkers